Page 17

telen&trends magazine

Trends biologisch verbouwde groenten wordt verkocht “Ze prikkelen ons vooral smakelijke rassen te via onze eigen boerderijwinkel en twee afzet- verbouwen. De consument wil graag verrast coöperaties. Onze producten zijn te koop in worden,” legt Erik Smeenk uit. “Over ons gebied de regio. Het voordeel voor de consument is van 11 ha rouleren acht tot negen gewassen dat de groenten veel smakelijker zijn, omdat afhankelijk van het seizoen. Voorbeeld van een ze direct van de boerderij naar de winkel gaan. smakelijk ras is de wortel van het ras Miami, In onze eigen winkel verkopen we jaarrond deze is lekker zoet en sappig. groenten van ons eigen bedrijf, aangevuld met groente en fruit van collega’s uit de regio.” Inmiddels levert Ondernemers Willem Treep en Drees Peter Willem&Drees lokale van den Bosch zijn de drijvende krachten producten in acht achter de houten kistjes van Willem&Drees. regio’s, bedienen ze De twee, ze kennen elkaar uit hun tijd bij meer dan 250 winkels Unilever, vroegen zich in 2009 af of super- en zeker duizend markten groente en fruit van boeren uit de buurt wilden gaan aanbieden. Het begon cateringlocaties van allemaal met een fietstocht van Drees Peter. onder andere Hij raakte tijdens die toer in gesprek met een Sodexo. appelteler. Deze lokale teler vertelde hem dat hij zijn appels niet kwijt raakte. Later die dag, tijdens het boodschappen doen in de super- Op het veld waar de aardappelen staan Bij de Jumbo op markt constateerde Drees dat hij geen appels poten we het Agria-ras. Samen met een paar kilometer uit Nederland kon kopen, maar wel uit Spanje Willem&Drees hebben we drie proefveldjes afstand van Wehl en landen van buiten Europa. Het idee was ingericht. Hier staan bijvoorbeeld paarse liggen de producten geboren voor het optuigen van een lokale aardappelen die vroeg gerooid kunnen van tuinbouwbedrijf voedselketen. Het ging beiden niet alleen om worden. Door de trend dat consumenten Klein Broekhuizen lekkere, duurzame producten maar ook voor steeds bewuster gaan consumeren zal de volop in de schappen. een eerlijke verdeling van inkomsten in de vraag naar producten van Willem&Drees keten. Het lukte Drees samen met Willem om alleen maar gaan groeien. Men wil eerlijke die lokale voedselketen van de grond te tillen. groenten, en ook nog eens graag weten Ze koppelen nu telers en supermarkten aan waar het vandaan komt en wie het heeft elkaar, zodat de supers seizoensgebonden verbouwd. Willem&Drees geeft groente groente en fruit uit de regio kunnen ver- en fruit een gezicht en een verhaal.” kopen. Inmiddels levert Willem&Drees lokale www.kleinbroekhuizen.nl producten in acht regio’s, bedienen ze meer werd genomineerd voor de Triodos Bank “De Groenland! Zelden zulke lekkere cocktailtrostomatenvancocktaillekkerstetrostomaatjes geproefd. We zorgen voor de mooiste, dan 250 winkels en zeker duizend catering- locaties van onder andere Sodexo. Het idee Hart-Hoofdprijs 2011. Helaas voor de twee ondernemers ging de prijs naar De Helemaal biologisch geteeld.” tuinbouwbedrijf van Erik en Wilma en de Ron van Dijk uit Schalkwijk Vegetarische Slager. De relatie tussen het twee ondernemers is warm. telen&trends 17


telen&trends magazine
To see the actual publication please follow the link above