Foodtrendwatcher Hans Steenbergen Column Ik geef het toe, foodtrendwatcher zijn is een fijn vak. Je komt nog eens ergens. Zo waren mijn collega Arjan de Boer en ik laatst voor de derde keer binnen een jaar in Las Vegas. We waren gevraagd door beursorganisatie Catersource om een presentatie te doen over internationale foodtrends. Ze hadden ons geprogrammeerd in The Grand Ballroom van The Mirage Hotel, een zaal met een oppervlakte van een paar voetbalvelden. Nou zat die gigantische zaal niet helemaal gevuld met partycateraars en event-organizers, maar de gasten die er waren, vonden onze presentatie geweldig. Arjan en ik hebben ze tijdens de presentatie bestookt met nieuwe ideeën en producten uit Europa. Om maar eens dicht bij huis te blijven: van de Nederlandse firma Koppert Cress lieten we oesterblaadjes proeven; een groen blaadje dat proeft als zeewater en oester. Wow, was de typisch Amerikaanse reactie. Awesome. En op toneel hebben we een Amerikaan chocolade laten snuiven met een apparaat dat één van meest talentvolle chocolatiers van de wereld - Dominique Persoone uit Antwerpen - heeft ontworpen. Dat was helemaal rock-‘n-roll. ER IS ZO VEEL TE ONTDEKKEN We lieten bovendien een megazak chips zien van het Nederlandse bedrijf Culiversum en ik heb nog een ode gebracht aan Johan Cruijff door ‘on stage’ te voetballen en aansluitend een video te laten zien van de gebroeders Roca uit Spanje - de sterrenchefs die een dessert hebben gemaakt, geïnspireerd op een goal van Lionel Messi. Voor Amerikanen is dit alles helemaal nieuw. Wij Europeanen denken dat de VS voorop lopen in foodtrends en foodconcepten, maar niets is minder waar. Waar ze heel goed in zijn, is het maken van foodconcepten en het vermarkten daarvan. Maar als het gaat om smaak en creativiteit, dan is Europa een inspiratiebron voor Amerika. Maar ja, dan moeten ze wel in contact komen met onze ideeën. Omdat de VS een continent op zich is - bijna 5.000 kilometer from coast to coast - reizen maar weinig Amerikanen naar het buitenland. Daarom gaan wij, Food Inspiration, naar Amerika. Food Inspiration Magazine, gratis trendmagazine voor de horeca, gaat namelijk internationaal. Food Inspiration was al het eerste B2B-foodmagazine ter wereld, met informatie en inspiratie over trends, foodconcepten en topchefs. In 2009 begonnen we in Nederland, twee jaar later verschenen we ook tweetalig in België en in half maart 2013 hebben we onze eerste internationale editie uitgebracht in Amerika.
telen&trends magazine
To see the actual publication please follow the link above