Marketing Het ziet er soms niet uit hoe AGF wordt Pabon uit. Zijn bedrijf BooM pakte voor Looije aangeboden. Een plastic bak met fruit of Tomaten de Honingtomaten in, friste voor groente is ’s ochtends zielloos door de jongste PUURgroenten de verpakking op en zette bediende in het schap gezet. Die bak wenkt voor de Best Fresh Group het project Icons de consument niet met de boodschap, ‘koop op de markt. “Wij als ontwerpers, makers van mij ik ben lekker, fris en gezond’. Voeding is een identiteit, een verhaal, kunnen voor de emotie dus die consument loopt voorbij die eerste verkoop zorgen, maar de tweede, slecht verzorgde AGF-bak. derde aankoop zal moeten gebeuren vanuit het product. De tomaat, komkommer of kers Het kan echt anders zeggen verpakkings- moet super zijn.” specialisten in koor. “Een goed vormgegeven verpakking heeft inmiddels wel aangetoond “Maar een goede verpakking dat het verkoopbevorderend werkt. Vers moet je kunnen zien en beleven. Als dat plaatsvindt doet veel meer. Het zorgt in de juiste verpakking stijgt de verkoop met voor bescherming gedurende soms wel enkele tientallen procenten,” vertelt het gehele logistieke traject Ton van Veen van Plato products consultants. en is bedoeld voor het over- Zijn team ontwierp het inmiddels beroemde dekseltje van Hak, dat nu veel makkelijker brengen van informatie.” open gaat en een speciale orchideehouder voor Anco Orchideeën. Hans van Luijk, directeur telersvereniging In ‘The future of food’ beschrijft trendwatcher Van Nature, stelt eveneens dat mooi verzorgd, Adjiedj Bakas een opkomende ontwikkeling in verpakt groente en fruit beter verkoopt. Deze verpakkingen als het gaat om overbrengen man uit de dagelijkse beroepspraktijk wist de van informatie. Hij ziet een toename van app’s saaie spruit op het schild te tillen. “Spruiten voor de smartphone die een QR-code of zijn lekker en gezond, maar het schoonmaken Layer kunnen uitlezen. Van Veen: “We kunnen vinden veel mensen bewerkelijk. zo veel meer informatie op het pak, doosje of Wij introduceerden geschoonde spruiten in de zak kwijt. De eindgebruiker wil gewoon een magnetronverpakking. In slechts drie tot meer over de inhoud weten.” Maar door vier minuten in de magnetron zijn de verse locatiebepaling in de smartphone kan de spruiten klaar om op te eten.” Voor de consument, die bijvoorbeeld zoutarme of gejaagde consument ideaal, maar Van Luijk glutenvrije producten moet hebben, ‘geroepen’ ging nog een stap verder. Met de website worden, omdat die telefoon contact zoekt met lekkerespruiten.nl krijgt spruitenteler Eelco van die verpakking. Putten een gezicht en zijn er recepten. “Spruiten kun je namelijk op veel meer manieren Moet dan alles een mooie verpakking en een gebruiken dan ze alleen te koken. De website QR-code krijgen? “Het gaat om het intrinsieke kan ook bezocht worden door het scannen product, dat moet goed zijn,” legt Martijn van een QR-code op de verpakking.” telen&trends 9
telen&trends magazine
To see the actual publication please follow the link above