Page 23

telen&trends

Uitgelicht telen&trends 23 In de enorme expeditiehal liggen knalgele zakken hoog opgestapeld op houten pallets. Kilo’s zaden die wachten op transport naar onder andere Amerika. Het zijn spinaziezaden, zegt Marcel Barten, Business Manager Rijk Zwaan Benelux en UK, enthousiast. “We zijn wereldmarktleider in spinaziezaden.” Even daarvoor heeft hij de tel- en inpakafdeling laten zien waar op dat moment geelkleurige meloenzaden worden verwerkt. “Sommige gewassen worden per zaadje in rekening gebracht. Er zijn gewassen waarvan de zaadjes 0,45 eurocent per stuk kosten.” In de wereld van de glastuin- en vollegrondstuinbouw is Rijk Zwaan, 90 jaar geleden begonnen aan het Zwaanshals in Rotterdam door Rijk Zwaan, ‘wereldberoemd’. De zaden worden verkocht op alle continenten, in meer dan honderd landen. Het bedrijf heeft een assortiment van ongeveer duizend rassen en door de onderzoeksinspanningen van de afgelopen tientallen jaren zijn die allemaal state of the art. Alle groenten die op het bord van de consument liggen komen bij de groenteveredelaars van Rijk Zwaan of de concurrenten vandaan. Niet veel consumenten zullen dat weten. Marcel Barten: “Van oudsher is veredelingswerk voornamelijk georiënteerd op rassen die voor de teler interessant zijn. We ontwikkelen rassen met een hoge productie, die ook nog eens arbeidsvriendelijk zijn en resistent tegen ziekten.” Het accent begon te verschuiven in het midden van de jaren negentig van de vorige eeuw. Barten: “Vanaf die tijd gingen we als veredelaars meer en meer rekening houden met de wensen van de handelsbedrijven, retailers en consumenten. Onze partners bevinden zich in de hele keten, van zaad tot en met bord. Tegenwoordig krijgt een veredelaar een heel lijstje met wensen en eisen waaraan groenterassen moeten voldoen. Kleur, smaak en houdbaarheid zijn vaste aandachtspunten.” “Een enorm R&D-budget is noodzakelijk om de veredelingstermijn van 5 tot 10 jaar te verkorten.” De ongrijpbare consument Die andere manier van werken en naar zaden kijken betekent dat alleen kennis van veredeling niet meer voldoende is. Er werd daarom een internationaal netwerk van retail- en consumentenspecialisten opgebouwd. Steeds meer waart die grillige consument door de gangen van het hypermoderne hoofdkantoor in De Lier. Hoe raar ook, maar het zorgt ervoor dat onderzoek en ontwikkeling altijd in de hoogste versnelling staat. “Een enorm R&D-budget is noodzakelijk om de veredelingstermijn van 5 tot 10 jaar te >>


telen&trends
To see the actual publication please follow the link above