Page 24

telen&trends

JOYCE LANSBERGEN Mede-eigenaar van gerberakwekerij LG Flowers. Waaraan dankt uw bedrijf het succes? “Voorheen brachten telers hun sierteeltbloemen naar de veilingklok en wachtten af wat ze opleverden. Dat vond ik opmerkelijk, daarom heb ik dat drie jaar geleden omgedraaid. Nu willen we al onze gewasproducten al vóór de pluk hebben verkocht. Met deze strategische omslag zijn prijsschommelingen in de sierteelt verleden tijd. Ook heeft marketing een veel prominentere rol gekregen binnen onze bedrijfsvoering.” Hoe staat u uw ‘mannetje’ in de tuinbouwwereld? “Ik ben opgegroeid in de tuinbouwwereld en voel me er thuis. Mijn karakter sluit er bij aan, bij tegenslag laat ik me niet meteen ontmoedigen. Ik ben volhardend in de zin dat ik klanten optimaal wil bedienen. Ik kan zelf wel enthousiast zijn over een nieuw concept, maar slaat het aan bij de consument? Daarom testen we het eerst uit bij onze doelgroep, bijvoorbeeld op de Libelle Zomerweek. Pas nadat de Box with three bottles en de Choicy populair bleken te zijn, zijn we ze breder gaan uitrollen.” Welke recente ontwikkeling heeft grote invloed op uw sector? “Online technologie biedt de klant een directe koppeling met de kwekerij. Voorheen kochten exporteurs ook via de veilingklok en als kweker ben je dan inwisselbaar, want gerbera’s zijn gerbera’s. Nu loggen klanten in bij hun leverancier - onze exporteur - en zien ons real time aanbod. Ze bestellen de bloemen rechtstreeks bij ons, dus er verdwijnt een schakel tussenuit. Zo zorgt deze online bestelwijze voor meer klantenbinding.” Voor welke uitdagingen staan jullie de komende jaren? “Met vijf kwekers in de buurt willen we windmolens plaatsen langs de N470. Volgens berekening zou één windmolen per kwekerij alle benodigde energie kunnen opwekken. Wij vinden de besparing belangrijk, maar ook het milieu. Windmolens roepen emoties op, iedereen vindt ze geweldig maar niet in hun achtertuin. Het vergt nog een lange adem om het samen met de gemeente rond te krijgen. Verder gaan we de wensen van de consument nog meer centraal stellen. Over een jaar zullen we hier grote stappen in hebben gemaakt.” “Online technologie biedt de klant een directe koppeling met de kwekerij” 24 telen&trends


telen&trends
To see the actual publication please follow the link above