Page 3

telen&trends

telen&trends 3 Het zijn uitdagende tijden! Dat zal voorlopig niet veranderen. De wereld is in permanente staat van verandering. Kranten, magazines en boeken gaan over de gevolgen van transities van hele bedrijfstakken. Op het moment dat ik dit schrijf, is Vroom & Dreesmann (V&D), één van de oudste retailinstituten in Nederland, in grote problemen. Het geeft aan wat er met je bedrijf kan gebeuren als je niet op tijd anticipeert op een veranderende wereld. V&D is niet de eerste onderneming die niet of te traag reageerde op signalen uit de markt. Nokia, AGFA, Kodak gingen (helaas) al voor. Maar er zijn gelukkig veel voorbeelden van bedrijven die zich op tijd hebben aangepast. De transitie in de glastuinbouw gaat door en levert mooie bedrijven, producten en diensten op. In dit nummer van telen&trends kijken we naar een aantal tuinbouwbedrijven die wel goed hebben rondgekeken en goede levensvatbare initiatieven hebben genomen. Een voorbeeld is tulpenteler Mopabloem, die met innovatieve productie in staat is om een groot aantal internationale markten te bedienen. Leuke voorbeelden zijn verder Plukkruidje, een tuindersbedrijf dat verse thee levert aan de foodservice kanalen en bedrijven (waaronder Svensson), en Vikentomater. Dit bedrijf in Zweden teelt in een kas van slechts 1 ha bijzondere tomaten en verkoopt deze aan toprestaurants in de regio Scandinavië. Het levert de eigenaar genoeg geld op om te blijven innoveren. Een ander initiatief wat steeds zichtbaarder wordt, is Harvest House. Een nieuwe telersvereniging die bijna 20 procent van de Nederlandse glasgroenteproductie voor haar rekening neemt onder het motto: ‘innoveren is samenwerken’. De tuinbouw is traditioneel een mannenwereld, maar ook hier geldt dat alles aan verandering onderhevig is. We laten een aantal vrouwen aan het woord die hun stempel op de moderne tuinbouw hebben gezet en leidinggeven aan innovatieve succesvolle organisaties. Al vanaf het eerste nummer van dit inspiratiemagazine schuiven we bij mensen, die een belangrijke rol spelen in de tuinbouw, aan tafel en kijken wat zij op tafel zetten. We hebben inmiddels onder andere meegegeten bij Meiny Prins, Sjaak van der Tak en Loek Hermans. Deze keer, en daar zijn we erg trots op, gaan we langs bij de burgemeester van Rotterdam, waar Hoek van Holland onder valt, Ahmed Aboutaleb. Het zijn uitdagende tijden! Dat zal voorlopig niet veranderen. Wij hopen dat Svensson met deze uitgave van telen&trends een inspirerende rol kan blijven spelen. Ik nodig iedereen uit om met ideeën of op- en aanmerkingen te komen. Hoe? Stuur een e-mail naar maarten.oostenbrink@ludvigsvensson.com. Maarten Oostenbrink, managing director Ludvig Svensson BV Maarten Oostenbrink - Svensson Nederland Voorwoord


telen&trends
To see the actual publication please follow the link above