Page 28

Svensson telen&trends

28 telen&trends KOEN GROOTSCHOLTEN (24 JAAR) Werkt in het bedrijf van zijn ouders Grootscholten Matricaria BV in Made en leert van zijn vader de fijne kneepjes van het telersvak. Wat drijft je om in het bedrijf van je vader te gaan werken? “Ik heb me altijd thuis gevoeld in de agrarische sector. No-nonsense, zo zit ik ook in elkaar. Vorig jaar heb ik mijn studie aan de HAS Hogeschool in Den Bosch afgerond, in de richting Bedrijfskunde en Agribusiness omdat ik me breed wilde oriënteren. Sindsdien maakt mijn vader mij wegwijs in het bedrijf. Mijn studie was niet teeltgericht, dus het is best een uitdaging om ook het telen onder de knie te krijgen. Het leuke van ondernemen vind ik de vrijheid, je hebt veel zelf in de hand.” Welke belangrijke les heb je van je vader geleerd? “Dat je succesvol kunt worden door hard te werken. Als je ergens voor wilt gaan, moet je er voor de volle honderd procent voor gaan, anders kun je er beter niet aan beginnen. Ik probeer dat ook toe te passen. Mijn ouders hebben hierdoor veel bereikt en daar heb ik bewondering voor.” Waarin verschil jij van je vader? “Door de digitalisering in de tuinbouwsector de laatste jaren ben ik meer gericht op de mogelijkheden die computers en technologische ontwikkelingen bieden. Mijn vader is destijds praktijkgericht aan het werk gegaan en ik benader zaken vooral vanuit de theoretische en bedrijfskundige kant. Hierin vullen we elkaar momenteel mooi aan en kunnen we iets van elkaar leren.” Hoe zie je de toekomst (van het bedrijf)? “Om als bedrijf het bestaansrecht te behouden, zullen we ons blijvend moeten richten op automatisering, gewasbescherming, buitenlandse productie, innovaties, Het Nieuwe Telen. Ook zal energie een aandachtspunt blijven. Een focus in ons bedrijf wordt klantgericht werken. Dat wil zeggen minder bloemen ‘voor de klok’ brengen, maar een intensievere samenwerking met de klant aangaan. Uiteindelijk is het bedoeling dat ik het bedrijf ga overnemen.” “Het leuke van ondernemen vind ik de vrijheid”


Svensson telen&trends
To see the actual publication please follow the link above