Page 3

Svensson telen&trends

telen&trends 3 Met hard werken en met de vele nieuwe ideeën die er nu zijn, worden we sterker dan ooit! Voor u ligt het zesde nummer van telen&trends, hét inspiratiemagazine voor innovatieve tuinders. In deze uitgave tonen we aan hoe veerkrachtig, ondernemend en creatief de Nederlandse tuinbouwsector is. We doen dit overigens zonder de problemen die we in de glastuinbouw dagelijks meemaken te willen bagatelliseren, maar we zien veel positieve bewegingen en activiteiten. Wat valt mij in positieve zin op? Bijvoorbeeld de zoektocht naar alternatieve financiering, nu de traditionele kredieten vaak niet mogelijk zijn. Of het initiatief dat is genomen om met vijf grote tuindersverenigingen onder leiding van Cees Veerman te kijken naar hoe de sector gereorganiseerd kan worden. Ook zetten we een drietal jonge tuinderszonen en één -dochter in dit nummer in het zonnetje. Enthousiaste jonge mensen die met frisse ideeën in het familiebedrijf stappen. We kijken als een mooi voorbeeld van innovatie naar het aardwarmteproject in Vierpolders, waar straks 50 ha glas mee verwarmd gaat worden. De gastcolumn wordt deze keer geschreven door Madelon Gravesteijn-Baans, de Olympisch zwemster, over onder andere gezond eten. En wat dacht u van de groeiende interesse bij het grote publiek om zelf te telen? Heel Holland teelt. Een trend waar door bijvoorbeeld Koppert Cress op ingespeeld wordt. Als Nederlandse telers kunnen we ook leren van onze buitenlandse collega’s. We nemen daarom een kijkje bij Frands Jepsen in Denemarken, de grootste producent van kalanchoë in de wereld. Zijn bedrijf Knud Jepsen A/S werd dit jaar uitgeroepen tot Green Entrepreneur of the Year 2015. Naast nog enkele andere onderwerpen gaan we deze keer aan tafel bij Leontien van Moorsel, onze Nederlandse trots op de racefiets, die zich op allerlei gebieden een echte vechter en doorzetter heeft getoond! De Nederlandse tuinbouw heeft zich in de laatste 100 jaar in tijden van crisis altijd weerbaar en creatief getoond. Altijd was er genoeg ondernemerszin om op een andere manier de business weer op te pakken. Zijn we daarom uit de problemen? Nee, maar met een gemeenschappelijke aanpak en doel, met hard werken en met de vele nieuwe ideeën die er nu zijn, worden we sterker dan ooit! Telen&trends wil daarbij een actieve rol spelen. Ik nodig iedereen uit om met ideeën te komen of gewoon een andere kijk op de business te ventileren. Hoe? Stuur een e-mail naar maarten.oostenbrink@ludvigsvensson.com. Maarten Oostenbrink, managing director Ludvig Svensson BV Maarten Oostenbrink - Svensson Nederland Voorwoord


Svensson telen&trends
To see the actual publication please follow the link above