Page 47

Svensson telen&trends

Duurzaam dineren op 10 km hoogte. Case Nationale trots KLM werkt samen met het Wereld Natuur Fonds (WNF) om de meeste duurzame luchtvaartmaatschappij ter wereld te blijven. Air France-KLM staat nummer 1 in de Industry Group Transportation van de Dow Jones Sustainability Index. De twee partners zoeken het niet alleen in biobrandstof, maar ook in duurzaam eten en drinken. Hoe duurzamer, hoe beter. telen&trends 47 Het is alom bekend dat de Air France-KLM-dochter veel aandacht besteed aan haar eten en de mooie wijnen erbij. Samen met het WNF werd de stap gezet om duurzame vis en dranken aan boord te gaan aanbieden. “Wie circa 40 miljoen maaltijden per jaar uitserveert, maakt soms met kleine aanpassingen al een groot verschil.” De eerste samenwerking met het WNF startte in 2007 en had vooral betrekking op efficiënt brandstofverbruik, een gefundeerde aanpak van uitstootcompensatie en steun voor een aantal natuurbeschermingsprojecten. In 2011 werd deze verdiept naar andere onderdelen van het bedrijf. “Gezamenlijk werken we nu onder andere aan duurzame cateringproducten aan boord van KLM-vluchten”, licht Dylan de Gruijl van het Wereld Natuur Fonds toe. “Het is gericht op de door WNF geadviseerde standaarden voor soja, palmolie en visproducten. Je moet denken aan het serveren van duurzame vis.” Alle visproducten, zoals de zalm die op 10 kilometer hoogte wordt uitgeserveerd, hebben een ASC- en/of MSC-keurmerk. MSC garandeert dat een vis duurzaam gevangen is. Dat betekent dat er niet te veel wordt gevangen en dat de vissers geen blijvende schade toebrengen aan het leven in en om de zee. Het ASC-keurmerk garandeert dat de producten van een gecertificeerde kwekerij komen. De kweker houdt rekening met natuur en milieu, vervuilt het water niet, zorgt goed voor de medewerkers en houdt rekening met de omwonenden. Het leverde KLM al een prijs op: de Seafood Champion van de Seafood Choices Alliance. Palmolie en soja De twee andere peilers onder de samenwerking zijn het verantwoord gebruik van palmolie en soja in producten die worden afgenomen. De eerste is een belangrijke grondstof voor veel producten als koekjes, noedels, margarine, chocolade, ijs en zeep. De vraag ernaar stijgt hard. Maar de uitbreiding van palmolieplantages in Zuidoost-Azië en andere tropische gebieden leidt tot grootschalige ontbossing. De duurzame productie van palmolie is daarom erg belangrijk. De Gruijl: “Duurzaam betekent in dit geval: palmolieproductie die niet ten koste gaat van mens en natuur.” Soja, een landbouwgewas dat eetbare bonen oplevert, wordt voornamelijk verwerkt in veevoer voor vleesproductie. Omdat de consumptie van vlees, eieren en zuivel wereldwijd toeneemt, stijgt de vraag naar soja ook. Het gaat ten koste van de natuur, omdat sojaboeren hele bossen en savannes weghakken om hun bonen te verbouwen. Zo vraagt KLM aan haar toeleveranciers dat bijvoorbeeld kippen worden gevoerd met duurzaam gecultiveerde soja. De Gruijl: “Eén van de afspraken is dat voor de uitbreiding van sojateelt geen bos of andere waardevolle natuur mag worden gekapt.”


Svensson telen&trends
To see the actual publication please follow the link above