Page 13

telen&trends magazine

Marketing Tussen de Hollandse frambozen liggen bij de andere marketingadviezen aan glastuinders. Rotterdamse groenteman Robert Heemskerk “Die dialoog met de consument is makkelijk de honingtomaten. Deze zoete verrassinkjes te beginnen via verkoop op het eigen bedrijf.” presenteert hij in een chique zwart/rood kratje Sandra van Kampen van Urgenda - invloed- met een gouden kroontje aan zijn kopers. De rijke actieorganisatie voor duurzaamheid en consument heeft er graag een paar dubbeltjes innovatie - is op Foodlog.nl nog scherper meer voor over als Robert ze heel voorzichtig, als het bijvoorbeeld gaat om paprikatelers: bijna met fluwelen handschoenen, inpakt en “De sector heeft de laatste jaren veel energie ze op de weegschaal legt. Deze naar honing gestoken in het groter worden, meer smakende ‘belevingen’ zal de consument produceren tegen een lagere kostprijs en in niet vinden bij de supermarktketens. De winkel het optimaliseren van de bedrijfsprocessen. van groente- en fruitspecialist Robert Die energie is dus niet gaan zitten in het Heemskerk vindt men via een speciaal innoveren op smaak, op raskeuze of het Snoeptomaatjes opgezette website voor de honingtomaat. investeren in andere leuke en nuttige innovaties.” als gezond De consument tikt zijn postcode in en wordt Marketeer Jos van Mil van Greenco sluit zich tussendoortje. digitaal naar de dichtstbijzijnde groenteman bij de opmerkingen aan. Zijn bedrijf bracht in gebracht; tomaten verkopen anno 2012 met 2005 de snoep- of snacktomaatjes als gezond Een echt nieuw de inzet van het wereldwijde web. tussendoortje op de markt en creëerde zo segment in heteen nieuw segment in het groenteschap. Als het gaat om onderzoek en ontwikkeling, Van Albert Heijn tot Hema zijn nu bekertjes groenteschap. veredeling en telen van groente en fruit is te vinden met speciaal geteelde snacks erin. Nederland wereldwijd marktleider. Als goede Van Mil zegt het liever niet, maar doet het toch. handelsreizigers gaan we met deze kennis “Binnen die vier glazen muren zijn we erg de wereld over. De huidige trends in eigen goed; de kostprijs is laag en de producten land zijn echter weinig hoopgevend voor de zijn goed. Maar wat we zijn vergeten, is die de retail, schaalvergroting, verschraling van zodat ze onze hoogwaardige producten >>consument te bereiken. Ze te verleiden, toekomst van de glastuinbouw; dominantie van het versassortiment door minder spécialités kopen. Kijk in het groenteschap. en focus op commodities en prijs als leidend mechanisme voor het afrekenen van producenten. Oud-topman van het ministerie van Landbouw en ex-directeur van TransForum Henk van Latesteijn schreef het al in 2010: “Kwaliteit en duurzaamheid krijgen nauwelijks de kans om in deze wurgende prijsconcurrentie een rol te spelen.” Aan de gereedschapskist van de teler moet daarom marketing worden toegevoegd. De door de economische crisis krakende glastuinbouw zou volgens betrokkenen juist op marketing moeten inzetten. “Kom die kas eens uit. Ga de straat op. Vraag eens wat die consument wil,” doceert Maurice Wubben van STR3TCH een marketingles. Zijn bedrijf geeft onder telen&trends 13


telen&trends magazine
To see the actual publication please follow the link above