Page 14

telen&trends magazine

Het is een grijze massa. De consument wil “Haal eens de marketing beleving. Gelukkig zie ik de laatste tijd steeds meer telers zo denken als wij.” uit een totaal andere sector Een gezicht en een verhaal naar de glastuinbouw.” Voor Van Mil is collega Looije Tomaten een zitten na de eerste aankoop. Het betekende goed voorbeeld. De teler achter de honing- dat we prijs, product, plaats en promotie, de tomaat, Jos Looije in Maasdijk, heeft de 4 P’s uit de marketing, goed voor elkaar tomaat ‘een gezicht en een verhaal’ gegeven. moesten hebben. De smaak is leidend. Als Een belangrijke marketingles. De tomaat is die namelijk tegenvalt, blijft de herhalings- geen anonieme rode vrucht meer die in een aankoop uit. Met vallen en opstaan hebben bak bij de groenteman of supermarkt ligt, we het ons eigen gemaakt.” Als consument maar een herkenbaar product. Het eten ervan kijkt Rob Adams op de markt altijd naar de is een beleving. Ter inspiratie kijkt tuinders- wat kleinere paprika, die smaakt gewoon zoon Robbert de Jong naar de echte beter weet hij uit ervaring. In de glastuinbouw ‘belevingsmerken’. Als marketingmanager is hij een vreemde eend in de bijt, toch daagde bij Looije Tomaten kan hij zich verbazen dat hij op de laatste VersEvent, georganiseerd de consument voor een fles Spa, Voss of door het platform Versmarketeer, een zaal S.Pellegrino veel geld overheeft. Met verbazing (glas)tuiners uit om te veranderen. Hij haalt in zijn stem. “Het zelfs de winkel uitdraagt de verbazing van Robbert de Jong aan als naar huis, terwijl het daar bijna gratis uit de het gaat om de marketing rond lifestyle kraan komt! Maar het gaat ook op voor mode producten als mode en parfum. “Haal eens en parfums. Voor een flesje ‘reukwater’ heeft de marketing uit een totaal andere sector de consument tientallen euro’s over. De beleving naar de glastuinbouw. Nodig Floris van rond zo´n product is zo goed opgebouwd Bommel uit. Zet hem in de kas voor het dat kopers het er grif voor over hebben.” genereren van ideeën. Hij wist toch ook een Jos Looije besloot een aantal jaren geleden nieuwe marketingdimensie aan de het roer resoluut om te gooien. schoenen van Van Geen lid meer van een Bommel te geven. telersvereniging, de Kijk eens hoe knap dominantie van de retail die rode zitzak van aanpakken en specialiseren Fatboy in de waren de vertrekpunten. markt wordt “Omdat we onze gezet, ook dat is honingtomaten exclusief feitelijk niets meer gingen leveren aan dan een zak met groentespecialisten bolletjes. En op eBay moest onze tomaat gaan zelfs de lege een merk flessen van Voss Water worden grif van de hand.” Het dat bij de bedrijf van Rob Adams consument Six Fingers daagt tussen de oren bleef ondernemers uit om Foto: fatboy.com 14 telen&trends


telen&trends magazine
To see the actual publication please follow the link above