Page 15

telen&trends magazine

Marketing dare to differ, de onderkop van de bedrijfs- naam. “De mens, dus ook de glastuinder is bang om uit te glijden. De Nederlandse cultuur rond faillissement versterkt dat nog eens. Laten we dan maar het ‘gemiddelde’ doen, dan vallen we niet. Stop! Ontwikkel ‘antenne creativiteit’, dat hoeft helemaal niet ingewikkeld te zijn. Hoe? Kijk dus eens hoe een andere sector het doet. Hoe Zeeman mensen zover krijgt dat ze op Lowlands met Zeeman T-shirts gaan lopen, of lees eens De Paarse Koe van Seth Godin.” Rob Adams gaat zelfs nog een stap verder. Om de glas- tuinbouw naar de volgende fase te tillen zijn andere mensen noodzakelijk. “Om die ideeëngenerator op gang te krijgen en te houden in deze conservatieve sector is het aannemen van mensen buiten de glastuin- bouwsector belangrijk. Waarom geen fris- drankexpert? Of iemand die in staat is om kas een gezicht gegeven. Als geen ander Het Huis van bijvoorbeeld met tomaten rare combinaties heeft de teler van Tasty Tom de kunst van te maken. ‘Bij deze rosé past het beste deze ‘story telling’ onder de knie. Zijn aanpak sluit de Smaak op de tomaat of snackpaprika’.” mooi aan bij de filosofie van het Huis van de Floriade was een Smaak: verwonderen, verleiden en en al beleving. Ex-topman van het ministerie van Landbouw vertrouwen. Trendwatcher van food Hans Van Latesteijn kan zich vinden in de prikkels Steenbergen zegt het bijna dagelijks tegen Een uitstekende die Adams uitdeelt. Alleen moet je volgens zijn klanten en toehoorders: “Geef je product inspiratebron voor hem geen persoon als Van Bommel nemen: een verhaal. Ontdek verborgen verhalen en “Een aantal jaar geleden is de jong rebelse deel ze met de consument.” Janssen is dus alle tuinders. oprichter van Suitsupply ook al eens voor een niet alleen te vinden in zijn kassen, maar ook zaal met tuinders in Monster verschenen. op beurzen en winkels. Jos van Mil en Dat werd geen groot succes, vooral omdat Robbert de Jong stonden met hun producten het verschil in cultuur onoverbrugbaar bleek. daarom op de Libelle Zomerweek en op de Hij pleitte voor flexibel personeel en bij onge- KunsthalKOOKT. De Jong: “Veel geleerd. schiktheid snel inwisselen voor iemand Maar de conclusie was dat we nog veel meer anders, terwijl de glastuinbouwers in de zaal kunnen leren van die consument.” er trots op waren dat hun tuindersknecht al 30 jaar in dienst was. Dus wel oppassen met Buurjongetje Koen doet een grip in het zakje Floris. Er moeten wel herkenbare raakvlakken van groenteman Robert Heemskerk met de zijn.” Op de Floriade 2012 in het Huis van de honingtomaat. Zijn reactie is ontwapenend Smaak stond Ton Janssen met groot eerlijk. “Lekker zoet. Ma die moet je eens enthousiasme een kasproduct ‘te verkopen’ kopen.” Zijn ogen glimmen. Zo makkelijk is voor een klas schoolkinderen. Net als Jos marketing als je naar de consument van de Looije heeft hij als teler een product uit zijn toekomst kijkt. telen&trends 15


telen&trends magazine
To see the actual publication please follow the link above