Drees Peter van den Bosch Column DE TREND IN Ik heb de afgelopen vijf jaar veel presentaties met de trends voor de komende jaren gehoord. Meestal stemden deze verhalen mij positief. Met betrekking tot eten en drinken wil de consument van de toekomst gezonde, herkenbare, authentieke producten die op een eerlijke manier tot stand zijn gekomen, het liefst in de nabije omgeving geproduceerd. Wandelend door de supermarkt kom ik echter tot hele andere conclusies. De Euroweken gaan over in de Hamster- weken en die worden weer gevolgd door de Lang- loopbonus. Op zoek naar innovaties die het gelijk tonen van bovenstaande trends kom ik bedrogen uit. In gedachten voer ik wel eens het volgende experiment uit. Stel dat iemand die 20 jaar op Mars heeft gewoond, terug komt op aarde en onze supermarkt in loopt. Wat is zijn conclusie bij de uitgang? Ik denk dat hij zich zal verbazen over al het plastic om de verse producten (vlees, kaas, groente en fruit) en de enorme focus op de prijs. Daarmee heb je de belangrijkste ontwikkeling van de afgelopen 20 jaar te pakken. Door de enorme schaalvergroting en bijbehorende standaardisatie is het enige onder- scheidende vermogen prijs met als gevolg druk op de prijs. Gaat er dan echt niets veranderen? Zeker wel, de onderstroom in onze maatschappij die aanvoelt dat het anders moet, wordt groter. Het gaat alleen lang- zaam. Voor diegene die inspelen op eerder genoemde trends is het zaak standvastig door te bouwen. Soms voelt dat als varen tegen de stroom in. telen&trends 25
telen&trends magazine
To see the actual publication please follow the link above