Page 35

telen&trends magazine

Hoe kom je aan je boeren Beschrijf die consument eens die Marqt en tuinders? steeds vaker de biologische winkel “Die bellen op of komen gewoon langs. weet te vinden, zoals blijkt uit de Zo kwam ooit vader en zoon van kwekerij Monitor Duurzaam Voedsel. Heidevlinder uit Drenthe langs met een kist “Onze koper wil een appel of een kropsla rucola. Ik mag wel zeggen, de lekkerste van die op een normale manier is verbouwd. Nederland. Zalig bij onze zelfgemaakte lasagne De consument wil best meer betalen voor van Maass Keuken met tomaat uit de kassen een normaal verbouwd duurzaam stuk van Kwekerij Osdorp. We krijgen overigens appel. Als ik eet, dan maar minder. Maar tientallen verzoeken per dag. We hebben nu dan moet het wel goed zijn. We willen als zelfs te weinig mensen om al die aanvragen consument een waardevoller product. te onderzoeken en uiteindelijk te beoordelen.” Ze zijn klaar met al die onzin. En de klant kan vandaag de dag met zijn euro’s Wat zijn de eisen om hier in de stemmen over hoe de toekomst eruit ziet.” bakken of schappen te komen? “Voor de tuinders, boeren en andere partners De verwende Westerse consument? zijn we een platform: een markt met een q. Bolle iets feller: “Beslist niet! We hebben het Ze moeten onze ‘echt eten’ filosofie onder- onderzocht. Het zijn drie groepen, die wel steunen. Eten dat zo dicht mogelijk bij de gemeen hebben dat ze goed zijn opgeleid: oorsprong blijft. Verder geen toevoegingen. principieel biologisch/diervriendelijk, goede Het moet met respect voor mens, dier en kwaliteit willen hebben en de laatste groep is milieu tot stand zijn gekomen. Een Milieu- jong en wil zich onderscheiden. Kijk mij eens Wie is Quirijn Bolle keurcertificaat hebben, is vereist.” niet naar de supermarkt gaan. Ik ben anders. De op nummer 77 staande Met de consument gaan we dagelijks het van de Trouw Duurzame Bij blauw, geel en rood spreken ze gevecht aan. Voor hem is de supermarkt 100 Quirijn Bolle heeft tot van toeleveranciers. Jij noemt je normaal, maar Marqt nog niet. Dan is er ook aan de start van Marqt bij boeren en tuinders consequent nog dat gevecht om de portemonnee. Koop Ahold gewerkt. Pas in partners. Leg uit. je een iPod of besteed je dat geld liever aan 2006 begon hij (36) samen “Een partner is iemand met wie je samen- het dagelijks eten?” met zakenpartner Meike werkt om uiteindelijk de klant te bedienen. Beeren aan Marqt. Hij Hoe kunnen we samen dingen beter doen Wat mis je nog? begon met zijn eerste om die klant elke dag een beter product of “Duizenden producten. Er liggen nu nog winkel in Amsterdam, dat dienst te leveren? Het klassieke supermarkt- maar drieduizend biologische producten in leverde hem de titel ‘De model is inkoopgedreven. Wat is je laagste de schappen. De komende maanden, jaren Amsterdammer van 2010’ prijs? Kan je het niet leveren voor die lage worden dat er meer. Daarnaast moeten de op. Inmiddels heeft het prijs dan ga ik naar je buurman. Hoe gaan verpakkingen beter. Zo zonde om een goed bedrijf vestigingen in we dit systeem doorbreken dat alleen maar product te verkopen in een slechte verpakking.” Amsterdam, Rotterdam, draait om euro’s? Hoe ga je van dat waarde- Den Haag en Haarlem. loze product naar een waardevol product Hij wordt gefinancierd door zonder dat je de prijsafstand enorm groot enkele vermogende maakt? Je moet dan gaan samenwerken.” families. Duurzaamheidsmonitor De consument besteedt steeds meer aan duurzaam voedsel blijkt uit de Monitor Duurzaam Voedsel. In opdracht van het ministerie van Landbouw (ELI) onderzoekt LEI Wageningen UR dat. Over de eerste zes maanden van 2012 stegen de duur- zame voedselconsumentenbestedingen met 23,4 procent tot iets meer dan 1 miljard euro. De totale voedselbesteding steeg met 1,2 procent tot 18 miljard euro. AFG had over de eerste zes maanden een omvang van 146 miljoen euro (+12,5%). telen&trends 35


telen&trends magazine
To see the actual publication please follow the link above