Page 9

telen&trends magazine

Trends Om twee redenen: groenten zijn veel gezonder Chefs van gerenommeerde nationale en dan vlees en vlees belast ons milieu enorm. internationale restaurants zeggen, nee roepen, Wat je dus ziet bij fastfresh is dat groente dat al jaren. Zij zijn ons geweten. Alleen het belangrijkste ingrediënt is. Vlees of vis is constateer ik dat er nu pas naar ze wordt er voor de smaak doorheen gewokt. Waar ik geluisterd. Je ziet dat we teruggrijpen naar dit soort restaurants het eerste zou zien? vroeger. Nostalgie van de verse bakker en In Amsterdam en Rotterdam.” de groenteboer in de straat. Dat verklaart Zijn speurwerk naar voedseltrends als fastfresh de opkomst van een Vlaamsch Broodhuys sluit mooi aan bij wat Steenbergen deed met zijn zuurdesembrood. De consument, voor Google. Het Amerikaanse zoekconcern de samenleving wil geen technologisch vroeg hem naar de toekomst van het eten te gerommel. So what dat eten dan duurder kijken. “Ik kwam daar met het begrip ‘flexitariër’ wordt. Gaan we gewoon een keer minder op de proppen. Het zijn consumenten die op vakantie.” parttime vegetariër zijn. Vlees mag best gegeten worden, maar met mate.” Steenbergen constateert dat de ontwikkeling van vers, eerlijk, duurzaam, traag wordt op- In zijn voordrachten als foodtrendwatcher gepakt in Nederland. Hij zoekt de oorzaak stelt Steenbergen met grote regelmaat dat in het feit dat eten hier wordt gezien als nood- groente het nieuwe vlees is. Zijn gehoor van zakelijk kwaad; het innemen van ‘brandstof’. boeren en glastuinders zijn blij dit te horen. “De zuidelijke Europese landen hebben veel Meer afzet is meer omzet. Hij tempert meer gevoel om smakelijk eten te maken. vakkundig hun, misschien door euro’s Het is een traditie om verse regionale gedreven denken. Hij is net als de wereld- producten te eten. De slowfoodkeuken beroemde Nederlandse trend forecaster komt niet voor niets uit Italië.” Lidewij Edelkoort duidelijk dat vers het tover- Vrouwen zijn belangrijk bij het veranderen woord moet zijn. Edelkoort noemt het ruraal, van ons eetpatroon. Volgens Steenbergen regionaal. Steenbergen: “Alle producten leven we in een ‘she-economie’. “Vrouwen moeten vers zijn. Van een hoge kwaliteit. krijgen in keukens van restaurants steeds >> Direct van het land of kas op het bord. meer te zeggen. Goede zaak. telen&trends 9


telen&trends magazine
To see the actual publication please follow the link above