Marketing Hiervan komt meer dan 2,5 miljoen ton van economieën, de consument op te zoeken, Nederlandse klei- en zandbodem en de rest is dat de groei er in West-Europa wel uit is. is import. Van deze enorme berg aardappelen Sven Noordhoek van Farm Frites: wordt tegen de 2 miljoen ton aardappel- “Onze expansie is gekoppeld aan de producten vervaardigd. VAVI constateert dat groeistrategie van onze grootste 90 procent van deze productie de grens fastfoodklanten. McDonald’s is één van de overgaat. Deze export heeft een waarde die grootste werkgevers in Brazilië, KFC boven de 1,25 miljard euro ligt. “Bij ons gaat (Kentucky Fried Chicken) opent dertig tot 85 procent van de productie richting het veertig restaurants per jaar in Rusland en buitenland,” vertelt Dick van der Aart, Burger King opent duizend restaurants in marketingmanager Aviko. Zijn bedrijf, China de komende 7 jaar.” onderdeel van de voedingsgigant Cosun, is lid van de VAVI. “We hebben vijf fabrieken in Nederland en één in Duitsland, België en In 1962 begonnen Polen. In China hebben we voor de productie 32 aardappelboeren met van aardappelvlokken en frites twee fabrieken. Je kan dus wel zeggen dat we een ‘Aardappel Verwerkende exportgedreven bedrijf zijn.” Industrie Keppel en Omstreken’. De naam Bij zijn collega Farm Frites ligt het export- Aviko is daarvan percentage zelfs nog iets hoger, namelijk 90 procent. “Ongeveer tweederde van die afgeleid. Gekoelde frites omzet wordt gerealiseerd in West-Europa,” in houten kistjes was het licht communicatiemanager Sven Noordhoek eerste product. van Farm Frites toe. “Totaal verwerken we in al onze fabrieken wereldwijd 1,3 miljoen ton aardappelen. We telen ze voor 30 procent in “Meer vlees, Nederland en de rest komt uit België, De welvaart stijgt in die landen en de maar ook meer Duitsland, Frankrijk, Polen, Egypte en Nederlandse frietproducenten profiteren aardappelen in de Argentinië. We hebben in die landen ook daarvan. “Een land waar de welvaart stijgt, fabrieken. Op die manier reduceren we het daarvan gaat de bevolking andere producten vorm van frites bij transport en brengen we onze CO2-footprint eten,” weet Van der Aart. “Meer vlees, maar fastfoodketens.” naar beneden.” ook meer aardappelen in de vorm van frites bij fastfoodketens.” In de vakmedia heeft Beide giganten zijn behept met het ‘export- Aviko-directeur Martin van de Ven de ambitie DNA’. Volgens schattingen van de bedrijven uitgesproken in 2020 een omzet te hebben en analisten zal de export naar opkomende tussen 1,3 en 1,4 miljard euro, een economieën van aardappelproducten alleen verdubbeling van de huidige omzet. maar groeien. Nog niet zolang geleden Van der Aart: “Onze ambitie is wereldwijd, haalde Farm Frites het Nederlandse in de voor ons relevante segmenten, nummer achtuurjournaal met een item dat ze over niet 1 of 2 te staan. Met een lagere plaats nemen al te lange tijd een tweede fabriek hopen te we geen genoegen. Alleen in Amerika dat bouwen in Zuid-Amerika. De aanleiding om wordt gedomineerd door een paar ‘giganten’ daar, maar ook in andere opkomende zijn onze activiteiten uiterst bescheiden.” telen&trends 27
telen&trends magazine
To see the actual publication please follow the link above