Page 28

telen&trends magazine

De helden van de aardappel- Farm Frites en Aviko verwerkers zijn de aardappeltelers. vertroetelen hun Zij moeten voor een constante stroom van aardappelen van hoge aardappeltelers, kwaliteit zorgen. Slimme marketeers doen de rest productontwikkelaars, marketeers en reclamemakers doen de rest. Bij Aviko, de grootste aardappelverwerker in kan dat oplopen tot 70 ton. Waar onze Nederland en na McCain de nummer twee teeltbegeleiders onder andere mee helpen is van Europa, zijn ze heel zuinig op hun het gekoeld opslaan. Onze fabrieken draaien leveranciers, zo’n tweeduizend aardappel- het gehele jaar door en kunnen dus geen boeren. Deze leveren meer dan 1,7 miljoen oponthoud in de aanvoer hebben. Goede ton piepers per jaar van hoge kwaliteit. opslag is dus erg belangrijk.” Van der Aart: “We telen zelf geen aard- appelen. Met onze leveranciers hebben we De nummer twee in Nederland Farm Frites vaak al langdurige relaties. Zij leveren vaak heeft een even zorgzame relatie met haar ook al aan andere Cosun-onderdelen, onze leveranciers. Ze moeten de beste aard- eigenaar.” Cosun is een telerscoöperatie met appelen leveren. Hoe? “Wij starten vroeg voedingsbedrijven als Suiker Unie en SVZ in in de keten met het ontwikkelen van de juiste haar stal. “Door die samenwerking met aardappelrassen, door nauwe samenwerking andere Cosun-bedrijven ontstaat er een met kweekbedrijven wereldwijd. De teelt roterend teeltplan. Het ene jaar suikerbieten wordt nauwlettend gevolgd door teelt- en dan het volgende jaar gaan de poot- begeleiders en specialisten,” aldus Sven aardappelen de grond in. Zo blijft de aarde Noordhoek van Farm Frites. “Als je de vruchtbaar. De boeren waar we mee werken stappen bekijkt die de aardappelboeren de zijn in staat om minimaal 50 ton aardappelen laatste tien jaar gemaakt hebben, is dat wel van één hectare te halen en in een goed jaar iets om trots op te zijn. Wij merken dagelijks dat er veel aandacht vanuit het buitenland voor de telers in West-Europa is. Voor het stabiel krijgen van de kwaliteit van de oogst door middel van rassenprogramma’s en teelttechnieken wordt de Nederlandse teler geroemd. Zij zijn wereldwijd het ‘visitekaartje’ van de aardappelsector.” Overigens moeten de aardappeltelers deze eer wel delen met de veredelaars. Het is vooral een commerciële veredelaar als HZPC uit Joure die de Nederlandse aardappel tot wereldmerk heeft gemaakt. Hun inspanning is om de aardappelrassen die bijvoorbeeld gebruikt worden door de fastfoodindustrie constant te verbeteren. 28 telen&trends


telen&trends magazine
To see the actual publication please follow the link above