Marketing Aardappelverwerkers zijn heer en meester in frieten (Frites) die werden geproduceerd op “De boeren waar we waarde creëren uit aardappelen. Het zijn net een boerderij (Farm). mee werken zijn in staat als de voedingsconcerns Unilever en Nestlé om minimaal 50 ton excellente marketingmachines. Uit dit simpele Productinnovaties in een variëteit aan aardappelen van één gewas weten deze bedrijven een keur van verschijningvormen, maar ook hectare te halen en in nieuwe aardappelproducten te vervaardigen, televisiereclames behoren ook tot het een goed jaar kan dat en die met slimme marketingtechnieken aan arsenaal van de aardappelverwerkers om oplopen tot 70 ton.” de consument te brengen. consumenten en ketens als McDonald’s, Burger King, Wendy’s en KFC aan zich te ‘Aardappel Verwerkende Industrie Keppel en binden. Aviko besteedt 2 tot 3 procent van Omstreken’ - Aviko - werd in 1962 opgericht de omzet aan het ontwikkelen en in de markt door 32 aardappelboeren om de zetten van veertig tot vijftig producten per ‘levensduur’ van hun aardappel te verlengen. jaar. De reclame-industrie vaart er wel bij. In eerste instantie werden in houten kistjes Vorig jaar deed Oma’s Smulfriet van Aviko gekoelde frites op de markt gezet, old school mee aan de jaarlijkse prijsuitreiking van marketing. Niet veel later kwam daar Röstie Art Directors Club Nederland (ADCN), de in bij. Het familiebedrijf Farm Frites, dat in 1971 die wereld bekende ADCN Lamp. werd opgericht door Gerrit de Bruijne, heeft De commercial gemaakt door DDB leverde in de kern hetzelfde startmotief: Added Value. geen Lamp op. De vijf oma’s in deze reclame Als zoon van een aardappelteler zag Gerrit breiden de eerste abri ter wereld. Wat te de Bruijne tijdens een studiereis door horen valt, is dat Europa de kraamkamer is Amerika hoe daar de landbouwers gerooide van nieuwe aardappelproducten. Komen met aardappelen verwerkten tot frieten, om deze innovaties is namelijk de enige manier om daarna te verkopen. Farm Frites heeft zijn marktaandeel te behouden en misschien een naam dan ook te danken aan: klein beetje te groeien. telen&trends 29
telen&trends magazine
To see the actual publication please follow the link above