Page 15

telen&trends

Marketing telen&trends 15 “Naast personeel is energie mijn grootste kostenpost.” Kleine rookpluimen van Yara Sluiskil, de vroegere Nederlandse Stikstof Maatschappij, zijn zichtbaar achter een bomenrij. De westenwind drijft de wolkjes op de zilte zeelucht verder het land in. De Noordzee is krap 40 kilometer verwijderd. Het afval van deze Noorse kunstmestgigant in de vorm van warmte en CO2 ging vroeger als dikke rookwolken ‘de lucht in’ of werd in watergangen gekoeld. Nu maken telers in twee polders achter de rij met bomen dankbaar gebruik van deze twee restproducten van Yara. Op een nog leeg perceel in één van de polders, letterlijk en figuurlijk onder de rook van Yara, bouwt Havecon een nieuw kascomplex voor Van Adrichem Kwekerijen Trostomaten. Voor buurman Johan Reedijk geen probleem. Hoe meer zielen, hoe meer vreugd. Paprikateler Reedijk uit Numansdorp moest noodgedwongen zijn expansie buiten de gemeente zoeken. Na een zoektocht werd het Zeeuws-Vlaanderen. Terwijl de traditionele glastuinbouwgebieden overvol zijn, is hier in dit deel van Nederland nog een zee van ruimte beschikbaar. “Ik werd meteen gevangen door de duurzaamheidsdoelstellingen van Glastuinbouw Zeeuws-Vlaanderen en het feit dat ik voor 15 jaar een vast leveringscontract aan kon gaan voor warmte en CO2. Ik ben daardoor los van de grillen van de wereld gas- en oliemarkt,” legt Reedijk uit, die zijn bedrijf de naam Kwekerij De Westerschelde gaf. “Naast personeel is energie mijn grootste kostenpost. Door dit vaste leveringscontract kan ik mij veel beter concentreren op het werk waar ik goed in ben: paprika’s telen.” Vanaf 2010 produceert hij er op een oppervlakte van 8 ha rode, gele en groene paprika’s. Met trots in zijn stem: “Een kilo paprika wordt geproduceerd met gemiddeld 1,3 kubieke meter aardgas. We hebben geen gasaansluiting. Het verbruik van fossiele brandstof is dus nul. Per geproduceerde kilogram paprika wordt circa 1,3 kilogram CO2 van Yara benut om gezonde voeding te produceren. Voorheen verdween dit in de lucht.” >>


telen&trends
To see the actual publication please follow the link above