Page 21

telen&trends

telen&trends 21 SUPER DICHTBIJ Superfoods is wat de klok luidt. Exotische incaberries, goji bessen, moerbeien, hennep zaad en rauwe cacaobonen. Zakjes vol met gedroogde vruchten en zaden vliegen over de toonbank. Ook op internet gonst het. Googlen op de term superfoods levert bijna 8,5 miljoen zoekresulaten op. Er bestaan superfoodwinkels, superfooddieëten en superfoodkookboeken. Volgens hun aanbieders hebben superfoods een bovengemiddeld hoog gehalte aan vitamines, mineralen en andere bioactieve stoffen. Even doorzoeken leert dat er vele lijstjes circuleren, van 10 tot wel 300 soorten superfoods. Behalve de exotische bessen en zaden, duiken ook heel gewone voedingsmiddelen op als noten, vette vis, paprika’s, tomaten, bieten, wortel, aardbeien, appels en kersen. Toen ik onlangs werd geïnterviewd door NCRV’s programma ‘Altijd wat’ werd mij gevraagd of superfoods niet gewoon een marketingterm is. De term is in zwang geraakt rond de eeuwwisseling. Op zich is het niet verkeerd dat er een term is geaccepteerd door de consument die treffend duidelijk maakt dat deze ‘natuurlijke’ voedingsmiddelen goed voor je zijn. En daarmee een beter tussendoortje vormen dan een zak snoep. Maar het is opvallend dat je de term wel op een zak gedroogde Amerikaanse boerenkool chips ziet staan, maar nooit treft op verse boerenkool. Is het gebruikmaken van deze term de aanbieders van de gedroogde waar kwalijk te nemen? Ik vind van niet. Misschien moeten de verse aanbieders zich hierdoor laten inspireren en het woord ook omarmen. Kennelijk begrijpt de consument het en is het wat hij/zij wil. Als je uitrekent hoeveel verse groente en fruit je wel niet kunt kopen in plaats van het 10 euro kostende zakje incabessen, dan aarzel ik geen seconde dat ik toch liever de bieten, wortels, tomaten en boerenkool kies. Echt vers en van Hollandse bodem. Ten opzichte van die besjes uit de Amazone scheelt dat een hoop foodmiles! Dat is niet alleen voor mij gezond, maar ook voor de planeet. Marielle Bordewijk Column Er werd mij gevraagd of superfoods niet gewoon een marketingterm is.


telen&trends
To see the actual publication please follow the link above