Page 20

telen&trends

20 telen&trends Nederland tegen aan lopen. In de bakken bij de supermarkt, groenteboer of groenkiosk is vaak niet te zien of groente en fruit duurzaam is geteeld. De tussenhandel is er niet mee bezig. “Hoe onderscheiden we ons dan van andere komkommertelers?” vraagt André zich af. Hij en de twee andere Vahl’en zijn teruggelopen naar het kantoor waar een grote poster van het aardwarmteproject aan de muur hangt. Voor hem ligt een kartonnen bordje dat alle groentewinkels, die worden beleverd door Postuma in de bak met Vahlkomkommers kunnen steken. Op het bord staat een speciaal logo over aardwarmte. Dit logo is ook te vinden op zijn eigen komkommerdoos. André: “We hebben een logo voor duurzaam geteelde komkommer laten ontwerpen. Op het logo is een aardbol te zien met daarin de warme aardkern. Deze staat op de dozen en het bordje. Het is een eerste stap om te laten zien aan de consument dat zij de duurzaamste komkommers voor zich hebben.” Local for local Een QR-code op de doos en het bord verwijst naar het verhaal achter de groenste komkommer van Nederland, zelfs in het Duits en Engels: Wirklich grüne Gurken/Truly green cucumbers. Kees grijpt naar een hoesje dat over de komkommer kan worden geschoven: “We onderzoeken of we hier dan ook ons aardwarmtelogo op kunnen zetten. Alles moet je aangrijpen om de consument te laten zien hoe duurzaam die komkommer is geteeld.” Het vinden van partners die het initiatief steunen is een uitdaging. “Het gaat echt stapje voor stapje om uit te komen bij streekwinkels. Local for local is door de korte lijn tussen kas en winkel ook nog eens goed voor het milieu, omdat de transportafstand bescheiden is. Samen met groothandel Postuma en versspecialist De Goudreinet, de 39 winkels zijn onderdeel van groothandel S.C. van Ravenswaaij, hebben we nu tientallen winkels die onze komkommers verkopen. Ik denk dat ongeveer 10 procent van onze wekelijkse productie zo aan de consument wordt getoond. De rest gaat nog via de traditionele tussenhandel.” De drie ondernemers zijn zich ervan bewust dat er een verhaal met gezicht bij moet om de consument bij de kladden te vatten. Nu zijn de wijze van produceren en de mensen er achter onbekend. Maar hoe doe je dat? “Veel, heel veel praten,” zegt André, die aanstalten maakt om naar een wedstrijd van Heerenveen te gaan. “Tot in de skybox praten wij over de duurzaamheid van onze komkommers.” Hij lacht aanstekelijk als wordt voorgesteld een doos onder de arm mee te nemen naar het voetbal om in het stadion uit te delen. Meer weten over het aardwarmteproject van Vahl: www.greenhousegeopower.nl en www.tuinderij-vahl.nl. >> “Local for local is door de korte lijn tussen kas en winkel ook nog eens goed voor het milieu.”


telen&trends
To see the actual publication please follow the link above