Page 19

telen&trends

Kassucces telen&trends 19 Tot 80 procent minder aardgas Op een oppervlakte van 7 ha zorgen de gebroeders voor een wekelijkse productie van circa 600.000 komkommers. Zij doen dat met behulp van aardwarmte van 73 graden Celsius dat wordt betrokken van een bron - in jargon een geothermisch doublet - op 2 kilometer diepte. Dankzij deze vorm van duurzame warmte heeft Vahl veel minder aardgas nodig, tot wel 80 procent minder en is de CO2-emissie met 70 procent afgenomen. Na een lange periode van voorbereiding, de aanleg van de boorinstallatie, het boren van de putten en het aanleggen van de bovengrondse installatie werd op 30 maart 2012 de bron geopend. Het was daarmee de eerste aardwarmtebron in Noordoost-Nederland. De Rabobank becijferde de afgelopen zomer dat door het gebruik van aardwarmte in de glastuinbouw het nationale aardgasverbruik met 2 procent kan worden teruggedrongen. Wat niet veel Nederlanders weten is dat deze energieintensieve sector 10 procent van het Nederlandse gasverbruik voor haar rekening neemt. Zoektocht naar duurzame warmte “Wij dragen graag ons steentje bij aan de verduurzaming van onze industrie,” zegt Kees Vahl. “We kunnen onze kinderen niet opzadelen met wat wij de aardbol aandoen. Wij hebben geleerd dat je de aarde schoner moet nalaten dan je haar aantrof. Het was wel een zoektocht. We hebben ook houtstook overwogen tot we een aantal jaren geleden een verhaal lazen over Kwekerij A + G van den Bosch in Bleiswijk. Zij gebruiken aardwarmte en zijn daar tevreden over. Met een aantal partijen rond IJsselmuiden zijn we aan het project begonnen. Uiteindelijk hebben wij samen met Kwekerij Voorhof de bron laten boren en de installatie aangelegd.” André vult aan: “Wat ook meespeelde, is dat we af willen van de grillen van de gasmarkt. Hoe kan je ondernemen en plannen voor de lange termijn als gas dan weer duurder en dan weer goedkoper is? We wilden af van dat jojo-effect. Ondanks alles moeten we een product telen met een scherpe kostprijs.” “Wij dragen graag ons steentje bij aan de verduurzaming van onze industrie.” Nu de consument nog... De gezichten van de gebroeders Vahl stralen passie uit als ze het hebben over de groenste komkommer van Nederland. Ze zijn zo lekker dat André ze in de achterbak mee op vakantie neemt. De gezichten worden iets somberder als de consument ter sprake komt. Door crisis en verramsjen van groente en fruit denken die consumenten alleen maar aan de centjes en minder tot niet aan de duurzaamheid. Hoewel de groep consumenten die duurzame geteelde groenten koopt groeit, is het nog steeds een druppel op een gloeiende plaat. Een probleem voor de consument is dat niet zichtbaar is dat de Vahl-komkommer op duurzame en ook nog eens milieuvriendelijke wijze is geteeld. Ze worden in één bak gepresenteerd en daarmee basta. Het is het probleem waar alle duurzame telers in >>


telen&trends
To see the actual publication please follow the link above