Page 23

telen&trends

Food telen&trends 23 Paprikateler Johan Reedijk is trots dat zijn duurzaam geteelde parika’s uit Kwekerij De Westerschelde in De Zilte Hoftas zitten. Met een recept van sterrenkok Edwin Vinke van De Kromme Watergang erbij kan de consument een zalig gerecht op tafel toveren. Een initiatief als De Zilte Hoftas springt, om in eetjargon te blijven, als een paddenstoel uit de grond. Elke stad, dorp, streek of provincie heeft wel een thuisbestelservice met website waar consumenten hun voedingszakken of -kistjes kunnen samenstellen. “Met een goed recept erbij, dat is absoluut een vereiste,” weet Bastiaan Meijer, algemeen directeur van Streekbox, uit ervaring. Dit in Zoetermeer gevestigde bedrijf levert inmiddels in de Randstad en delen van Brabant streekproducten aan de voordeur af. “De consument krijgt een stukje Nederland op zijn bord. We bestellen een fantastische boerenkaas uit het Groene Hart, maar weer andere producten komen uit Limburg.” De website van Meijer is een ijzersterke brug tussen regionale teler/boer en consument: “De consument weet wat hij eet, waar het vandaan komt en wie het heeft geproduceerd. Wij doen de marketing voor ambachtelijke boeren en telers. Wij vertellen de verhalen. Samen met dat recept kan de consument gezellig thuis genieten. Het betere leven komt terug op het bord en men hoeft er niet meer voor te betalen.” Bammetje met kikkererwten tapenade De ontwikkeling dat er thuis streekproducten op tafel komt, heeft ook zijn intrede op de werkvloer gedaan. Bij een gezonde werkomgeving is een appel, peer of druif essentieel. Fruit op kantoor verbetert de sfeer, daarnaast blijven medewerkers minder vaak ziek thuis. En niet onbelangrijk, een gezond lijf presteert gewoon veel beter. Niet alleen vers fruit ligt voor het grijpen, ook de lunch krijgt een pimp. Het heeft gevolgen voor de inhoud van onze broodtrommel. Het is gedaan met de kleffe witte boterham met zweetkaas en de beker lauwe melk. De gezonde lunch met streekproducten komt hiervoor in de plaats. Caroline van der Lande en Nikki Wiesman, oprichters van De Buurtboer, zorgen met hun bestelservice voor gezonde lunches. Inmiddels zo’n negenduizend per week. De twee meiden hadden het gehad met droge soep, kroket en een slap broodje; het standaard kantinevoedsel. “Juist als je hard werkt en de hele dag op kantoor zit, moet je gezond eten,” menen Van der Lande en Wiesman. “De behoefte aan gezond voedsel - ook op het werk - is een onomkeerbare trend.” “Juist als je hard werkt en de hele dag op kantoor zit, moet je gezond eten.” De enthousiaste mensen achter De Buurtboer vinden dat een gezonde lunch een secundaire arbeidsvoorwaarde moet worden. Zo’n 120/ 140 kleine en middelgrote bedrijven uit de Randstad nemen dagelijks een verse lunchbox af. Na Amsterdam krijgt Rotterdam binnenkort een verdeelpunt. Eliza van der Laan van De Buurtboer: “De boeren en telers zijn lokaal gevonden. Ze zijn de beste in hun categorie met pure ambachtelijke producten. En dat proef je! Voor de klant doen we alles. Speciale dieetwensen, allergieën, vegetariërs, we zijn er volledig op ingesteld. Het ‘bammetje’ in ons assortiment is wat je noemt een snelloper. En dan met name speltbrood van bakkerij Bbrood, hmm! Wat erop? We hebben net kikkererwten tapenade in de lunchbox opgenomen. Zalig.”


telen&trends
To see the actual publication please follow the link above