Page 32

telen&trends

Eric Moor Marketing in de sierteelt 32 telen&trends Tijd om naar het grandioze uitzicht van Koolhaas te kijken was er niet bij de voordracht van Eric Moor. Deze teler is een geboren verteller die ook nog eens zijn nek durft uit te steken. Tegen de stroom van de veilingklok in wist hij de afgelopen jaren meer dan vijftig telers van planten en bloemen te bundelen. Deze samenwerking op het vlak van marketing, met de naam Decorum, heeft het traject van kas tot en met kassa onder de knie gekregen. Super- en bouwmarkten in Nederland en Duitsland zijn met Decorum in zee gegaan. “De consument is tevreden, omdat de planten en bloemen verser zijn. De winkelier is eveneens tevreden. De omzet per vierkante meter schapruimte is namelijk toegenomen.” Wat een adembenemend mooi gezicht al die foto’s van de wereldbol uit de ruimte. Astronaut André Kuipers sloot de middag af met een flitsende presentatie alvorens de gasten naar de gezonde BBQ op het drijvende terras gingen. “Kijk hier zijn de kassen in de buurt van Aalsmeer goed te zien,” toonde hij een muisstille zaal. Vanuit zijn hoge positie in de ruimte wordt ook duidelijk waar er nog assimilatiedoeken moeten komen. Hij vloog een recordtijd van 193 dagen door de ruimte en moest het gedurende die tijd zonder vers voedsel doen. Er was wel een minikasje voor wetenschappelijke proeven. “Eten uit blik en gevriesdroogde sperziebonen, aangemaakt met water, vormden mijn avondmaal.” Als laatste gaf hij zijn toehoorders mee dat kassenbouw op Mars gaat gebeuren. “Bereid je maar voor op de toekomst!” Eric Moor is eigenaar van Sion Orchids in De Lier. In totaal wordt er bij Sion op een oppervlakte van 50.000 m2 Phalaenopsis geteeld. De filosofie van Sion is: onderscheid jezelf ten opzichte van andere kwekers. Daarnaast is Moor voorzitter van Decorum Company. Dit is een samenwerkingsverband van meer dan vijftig prominente telers van bloemen en planten, die onder meer de marketing richting consument willen verbeteren. Moor staat bekend om zijn onorthodoxe kijk op de marketing en logistiek van bloemen en planten. Zijn slogan is: Van kas tot en met kassa in één hand. Weg uit de neerwaartse spiraal om uitsluitend te produceren voor de veilingklok! Door zelf de gehele keten in handen te hebben en houden, krijgt de consument betere producten. Te lang hebben volgens Moor bloemen en planten niet de aandacht gehad die zij verdienen. De eerste successen met Decorum Company behaalde hij in Duitsland en Nederland. Tijdens het telen&trends event daagde hij de aanwezige telers van vooral groenten uit dit ook eens te gaan overwegen. “Krijg contact met de gebruiker door het vertellen van je verhaal. Ken je consument.” telen&trends >>


telen&trends
To see the actual publication please follow the link above