Page 41

telen&trends

Persoonlijk telen&trends 41 Lekker en gezond Het bedrijf van Meiny Prins ligt midden in het Westland, het kloppende hart van de Nederlandse glastuinbouw. Het is dan ook niet verwonderlijk dat verse groenten en bloemen binnen het bedrijf een plekje verdienen: local for local. “Via het prachtige initiatief ‘Vers van de Kweker’ mochten de mensen van Priva hun eigen verjaardagscadeau uitzoeken uit het aanbod van de aangesloten telers. Helaas is deze webshop gestopt, maar ik hoop dat dit initiatief in de toekomst voortgezet wordt.” Ook in het bedrijfsrestaurant, waar het deze middag gezellig toeven is, wordt zoveel mogelijk gezond en duurzaam geluncht. “Niet alleen gezond, maar ook lekker. Onze speciale kroketjes komen uit een heteluchtoven - geen olie - en de salades uit de saladebar zijn heerlijk.” Vermarkten van producten Meiny wordt vaak gevraagd voor lezingen en presentaties. Ze gebruikt die gelegenheid om haar verhaal en visie op de tuinbouw te vertellen. Men luistert naar haar: van de prins (nu koning) en ministers tot jongeren die ze wil interesseren voor de tuinbouw en duurzaamheid. Haar visie op de tuinbouw splitst ze in drie trends. “Om kostenefficiënt te kunnen blijven werken, neemt de grootschalige productie toe. Daarnaast is er ruimte voor telers die zich specialiseren in een niche: zij zijn een soort modehuis voor gezonde groenten of speciale bloemen en planten. Als laatste zie je de ontwikkeling waarbij producenten van vers gaan samenwerken met andere partijen in de keten om zo meer toegevoegde waarde te kunnen leveren.” Eigenlijk ziet zij nog een vierde ontwikkeling. De glastuinbouw zal zich moeten draaien naar de consument, de samenleving. Nog te veel telers hebben weinig tot geen notie wie hun producten gebruiken. “Zoek samenwerking, vertel met passie je verhaal en probeer dit te verbinden met de behoefte van je klanten,” is een simpel marketingadvies van haar. “Kijk wat het telers als Eric Moor (Sion/Decorum) en Rob Baan (Koppert Cress) heeft opgeleverd door hun verhaal te vertellen. De passie bij de telers die ik spreek, is er. De volgende stap is het leren vermarkten van hun producten.” Wie is Meiny Prins? Zij is de tweede generatie Prins die betrokken is bij Priva (een samentrekking van de families Prins en Valk). Na haar ontwerpbureau te hebben verkocht, begon Prins (51) in 2003 bij het familiebedrijf. Samen met haar broer Reinder leidt ze nu het familiebedrijf, dat inmiddels vestigingen in acht landen heeft. In maart 2009 haalde zij de titel Zakenvrouw van het Jaar. Haar levensmotto: “Zonder verbinding geen verandering.”


telen&trends
To see the actual publication please follow the link above