“Het etiket en het groene of blauwe Vinkje” De consument is in verwarring als hij naar zijn avondeten kijkt. Is dat voedsel op mijn bord wel veilig? Na een vernietigend rapport van de Onderzoeksraad voor Veiligheid eind maart van dit jaar over vlees is die vraag terecht. Producenten van groenten, vlees en vis zullen alles op alles moeten zetten om het vertrouwen weer terug te winnen of te behouden. Is het etiket en het Vinkje de redding? Voedselschandalen hebben de laatste jaren eraan bijgedragen dat consumenten nadenken over voeding. Kijk naar de enorme hype van De Voedselzandloper van de Belgische arts en wetenschapper Kris Verburgh. Hij dwingt consumenten goed na te denken over hun dagelijkse voedselconsumptie. Door gezond en afwisselend te eten worden we fitter en zonder gebreken ouder. Enkele weken geleden verscheen op de Nederlandse markt het boek de Supermarktleugen van de Duitse journalist Jörg Zipprick en de Nederlandse voedselkenner en schrijver Will Jansen. Terwijl Verburgh De Voedselzandloper heeft geschreven vanuit zijn wetenschappelijke ervaring, doen Zipprick en Jansen dat vanuit ‘activisme’. Een belangrijk deel van hun boek gaat 10 telen&trends dan ook over het gebruik van E-nummers, de in de Europese Unie goedgekeurde hulpstoffen voor voedingsmiddelen. Het mag duidelijk zijn dat beide schrijvers het gebruik van hulpstoffen hekelen om voedsel anders te laten smaken, er anders uit te laten zien, langer houdbaar of ‘beter smeerbaar’ te maken. Daarnaast maken de auteurs zich kwaad over fabrikanten die consumenten met behulp van marketingkreten voorliegen of (omstreden) E-nummers verdoezelen op hun etiketten. Een slimme en mondige consument zijn is best lastig. Hij kan eigenlijk niemand meer vertrouwen. De Onderzoeksraad voor Veiligheid en consumentenorganisaties constateren dat de informatie aan die consument echt beter moet en vooral dat deze
telen&trends
To see the actual publication please follow the link above