Page 17

telen&trends

WEES TROTS! SCHREEUW HET VAN DE GLAZEN DAKEN Mij hoef je niets te vertellen over het belang van verse groenten en de trend van ‘dichtbij-eten’, dat vind ik een betere uitdrukking voor local for local. Van mijn paar vierkante meters moestuin haal ik wat sla en kruiden. Daar word ik blij van en dat deel ik met vrienden en familieleden. Daarnaast heb ik een abonnement bij een biologische teler en op de HelloFresh box. Lekkere dichtbij-groenten met een recept én een verhaal waar de groenten vandaan komen. Met trots je verhaal vertellen, ik noem het bij presentaties (hi) story, is één van de vier trends - new start, togetherness, (hi) story en new territory - die ik signaleer. De samenstellers van de HelloFresh doen dat en ik bij mijn vrienden. De glastuinbouw met zijn mooie producten als tomaten, paprika’s, komkommers en aubergines zou dat ook veel meer moeten doen. Schreeuw het van de (glazen) daken dat je zulke mooie producten teelt, die consument wil dat graag weten. Onze wereld is in transitie, signaleer ik in de trend new start. Businessmodellen veranderen, maar ook de wensen van de consument. Je ziet dat duidelijk bij de HelloFresh. Er is een hele tussenlaag in de distributie tussen tuinder en consument weggesneden en er wordt door vele partijen samengewerkt. Er breken spannende tijden aan voor degene, die anders durft te kijken en denken. De toekomst is een onontgonnen gebied, maar er zijn handvatten. Teel de lekkerste groenten ter wereld, win het vertrouwen, doe het samen en vertel dat verhaal. Geen consument, die weet dat er meerdere komkommer-rassen zijn en dat die ook nog eens van smaak verschillen! Bovendien is de tijd rijp dat we gaan zien dat niet iedere groente zo keurig recht groeit als we ze in de supermarkt zien. Die komkommer of dat peentje mag best een andere vorm hebben. Die eerlijkheid maakt op dit moment het Nederlandse initiatief Kromkommer of Gleaning Network UK tot een succes. De Engelse boer Geoff Philpott kreeg zijn trots en plezier weer terug, doordat jonge mensen van het Gleaning Network gingen helpen met het oogsten van kolen, die hij niet kwijt kon omdat de buitenste bladeren niet mooi waren. De goede kolen (buitenste bladeren eraf) gingen naar de markt en van de rest werd er voor de voedselbanken gerechten gekookt. Toppunt van togetherness en iedereen verdient er een paar centjes aan. Door de hoge eisen van de markt en de dagelijkse race tegen de klok zou je het bijna vergeten, maar (de goede) telers hebben goud in handen. Het kunnen de helden van het eerlijke voedsel zijn. Nu alleen nog dat verhaal. telen&trends 17 Christine Boland Column Vertel het verhaal over jullie mooie producten. De consument wil het weten.


telen&trends
To see the actual publication please follow the link above