Page 19

telen&trends

Food telen&trends 19 Wat zal ik nemen? Het meisje achter de gifgroene counter van Eazie kijkt me vragend aan. Keuzestress slaat toe bij zoveel mogelijkheden. Vijf soorten verse groenten! Met haar steun stel ik een gezond wokrecept samen van niet meer dan 456 Kcal. De kok wokt de ingrediënten in no time tot een simpel en zalig gerecht. Eazie is het franchiseconcept van de Chinese broers Shengli en Shunli Huang. Eazie moet volgens de broers vooral voelen als de straattentjes in Azië: toegankelijk, leuk en snel. Daar is geen woord aan gelogen. Een mix van multiculturele jongeren wacht deze avond geduldig op hun bestelling. Vooral veel jonge vrouwen weten Eazie te vinden. De ontdekker van Eazie was foodtrendwatchter Hans Steenbergen van Food Inspiration. Hij zag deze trend al jaren geleden in Azië. Waarom dan niet in Nederland? Gezond eten wordt volgens hem te vaak geassocieerd met saai en smakeloos in plaats van lekker, plezierig en kleurrijk. “De grote uitdaging is dus: hoe maken we gezond eten sexy?” Einde van het klassieke fastfood Het is Eazie gelukt. Er wordt werk gemaakt van een gezond(er), maar vooral lekker aanbod. Volgens Steenbergen komt er vaart in deze trend, omdat consumenten minder tijd hebben en gezonder willen eten. “Het klassieke fastfood wordt ingehaald door gezond eten concepten.” Een ander aansprekend voorbeeld is 42° Raw dat op een A-locatie in het centrum van Kopenhangen een plek heeft waar rawfood wordt verkocht. Alles is er 100 procent plantaardig en niets wordt verhit boven de 42 graden om denaturatie - het verlies van enzymen en vitaminen - van voedsel te voorkomen. Veel vrouwen voelen zich er door aangesproken en bezoeken 42° Raw en masse, net als bij Eazie. Steenbergen: “Vrouwen zijn zich meer bewust van hun gezondheid en de relatie met goede voeding.” Ottolenghi kan alles met groenten Collega van Steenbergen, Marielle Bordewijk, vindt dat we met snel en gezond snacken op de goede weg zijn in Nederland. In haar ogen is er nog een ontwikkeling die deze trend zal versnellen: “Onder invloed van voedselschandalen wil de consument weten waar vlees, vis en groenten vandaan komt. In de healthy snack restaurants zijn de lijnen tussen consument en boer/teler vaak kort.” Bordewijk heeft wel een punt van aandacht. Het mag in haar ogen nog wat creatiever: “Groente is het beste jongetje van de klas. Er valt qua gezond eigenlijk niets op af te dingen. Alleen in het bereiden zijn we nog wat conservatief. Kijk eens wat de wereldberoemde Yotam Ottolenghi in zijn restaurant NOPI met groenten doet. Geweldig!” Healthy streetfood Bordewijk gaat net als Steenbergen de wereld over om eettrends te signaleren. Enthousiast is zij van het healthy streetfood concept van Moti Roti in Dubai. Hier worden in tijdelijke winkeltjes of karretjes gezonde meeneem roti’s gemaakt. Maar vlakbij haar Utrechtse kantoor haalt ze haar lunch bij het Vietnamese streetfood restaurantje Kimmade. “Geen traditioneel belegd broodje, te veel koolhydraten. Wat ze bij Kimmade doen is een fantastische springrol maken met verse groenten en kruiden. Wat het nog smaakvoller maakt, is een mooie vissaus. Hetzelfde zie je bij Oodlz. Met verse groenten, kruiden en bouillons maken ze daar de lekkerste noodles. Met enige moeite zijn groenten superlekker te maken.”


telen&trends
To see the actual publication please follow the link above