Page 22

telen&trends

22 telen&trends “Hier worden dan ook gelijk televisieopnames van gemaakt. Er komen duizenden mensen op af in die paar dagen dat de markt er is. Ze komen kijken naar bekende chefs en genieten van het lekkere eten. Het gratis proeven betaalt zich ruim terug. ‘Je moet de Vikentomater kopen!’ Free marketing noem ik dat. Voor dit jaar wordt het evenement nog mooier en beter.” Geheel in de geest van het bedrijf onderzoekt Mats wat voor energiebronnen hij in de toekomst gaat gebruiken. Op dit moment is dat nog gas, maar dat is in zijn visie niet duurzaam genoeg: “Het beste is een mix van duurzame energiebronnen als aardwarmte, wind en zon.” Marketingstrategie Net als Agro Care met Crick’s in het vorige nummer van telen&trends gebruikt Mats zijn Vikentomater, met een productie van 250 tot 300 ton per jaar, om er ook mooie sauzen van te maken. Het is onderdeel van zijn marketingstrategie. “We hebben een BBQ-saus, tomatenketchup en een marmelade. Alles in strak ontworpen verpakkingen. Ook hier blijf ik proberen om mooie producten te maken die afgeleid zijn van onze tomaten. Het is belangrijk om er als tuinder andere dingen bij te doen. Het gaat me goed af. 2014 was een superjaar en dit jaar wordt het vast weer beter.” Wat ook bijdraagt aan het goede resultaat is dat het bedrijf van Mats Olofsson gelijk levert aan 2.000 restaurants en supermarkten. Geen klok of andere tussenpersonen romen zijn verdiensten af. Elke Zweedse kroon omzet gaat naar Viken. Als een echte ondernemer springt Mats in op de trend local-for-local, die door de gehele Westerse wereld trekt. Consumenten willen weten waar de producten vandaan komen en ook dat het een gezicht heeft. “Met al dat gedoe rond bijvoorbeeld vlees vertrouwen ze niet veel meer. Consumenten willen meer weten. Waar komt mijn vlees, vis, fruit of groenten vandaan? En in ons geval willen consumenten ook weer de echte smaak van de tomaat proeven.” Zijn specialisatie heeft nog een voordeel. Mats ligt mijlenver voor op collega’s die ook ineens local-for-local gaan. “Gelukkig is deze nichemarkt nog niet vol met andere leveranciers, dus er is voor ons genoeg ruimte om te groeien. Overigens pakken wij ook de Noorse en Deense markt erbij. In heel Scandinavië zijn we bekend. Al 18 jaar ken ik mijn klanten en de markt goed. Ik besluit aan de hand van de marktsituatie wat ik ga doen. Wat wordt de Zweedse markt? Wat ga ik doen? Als iedereen hetzelfde gaat doen, is er geen markt.” >> “Het beste is een mix van duurzame energiebronnen als aardwarmte, wind en zon.”


telen&trends
To see the actual publication please follow the link above