30 telen&trends Wanneer het ene faalt, fungeert het andere als back-up.” Er zijn ook grote windplannen voor het gebied en voor een nieuw landelijk trafostation van Tennet. Dat kan weer andere bedrijven aantrekken, denkt Vreugdenhil: “Dit scenario hadden we tien jaar geleden natuurlijk niet van tevoren kunnen bedenken. Maar uit goede samenwerking kunnen soms onverwacht mooie dingen ontstaan.” Sociale innovatie Een ander initiatief van Harvest House teler Frank van Kleef is Boeregoed, een sociale innovatie. De inzet: mensen uit alle lagen van de bevolking met elkaar in contact brengen en uit hun sociale isolement halen. Boeregoed is mede een initiatief van Gert Kögeler, die bij lokale telers producten inkocht en die bij lokale verkooppunten aan de consument verkocht. Nadat Van Kleef contact met hem had gezocht, resulteerde dit in een samenwerking. “We hadden nog een koude kas van 8.000 meter staan op ons oude bedrijf in De Lier. Daar zijn we in 2013 allerlei groenten gaan kweken om die te verkopen. Maar we wilden vooral ook mensen uit een uitzichtloze situatie helpen, met behulp van de inzet van vrijwilligers. Dat kunnen mensen zijn die nog nooit gewerkt hebben, die helpen we hier aan werkervaring, of mensen die willen herstellen van gezondheidsproblemen. Iedereen is hier welkom.” Bovendien wordt aan scholieren en studenten bijgebracht hoe de producten - in totaal 150 verschillende soorten - geteeld worden. Kennis vanuit de tuinbouw van vroeger wordt zo gecombineerd met hedendaagse kennis. Daarbij worden ook teeltproeven gedaan met zowel groenten als fruit, die bijvoorbeeld vroeger werden geteeld in de regio. Van Kleef: “Vorig jaar hadden we een student die een studie veredeling deed. Hij zocht een plek waar hij tomatenrassen kon testen en verkocht zijn zaadjes via een website. Hij heeft bij ons 150 verschillende tomatenrassen neergezet, waarvan hij een gedeelte, zeg 10%, meegenomen heeft om weer zaad uit te winnen. Uit de rassen die overbleven kwamen enkele producten naar voren, waarvan wij zeiden: daar kun je wat mee. We hebben binnen Harvest House ook telers die commercieel tomaten en paprika’s veredelen. Zo kom je soms onverwacht op nieuwe ideeën.” Iedereen die in de biohoek zit wordt enthousiast van Boeregoed, vervolgt Frank, maar ook kopers vinden het leuk. “Dit is hoe de consument de tuinbouw graag wil zien. Het romantische beeld, je vingers in de aarde, dat werkt. Zo heb ik zelf ook de liefde voor het tuindersvak ontwikkeld.” De producten van Boeregoed worden verkocht in de regio. Er zijn nu zestien verkooppunten, die drie keer per week worden bevoorraad. Via de webshop kun je een Boeregoed Buurtbox bestellen, die vervolgens kan worden afgehaald bij één van de verkooppunten. Van Kleef: “We gaan ook binnenkort een Boeregoed farmshop openen, die een aantal dagdelen in de week >> “Wij zorgen hier niet voor de mensen, wij leren mensen weer voor zichzelf te zorgen.”
telen&trends
To see the actual publication please follow the link above