Page 5

telen&trends

De tuinbouwsector is dynamischer dan ooit, business as usual bestaat niet meer. Er dreigt een kloof te ontstaan tussen koplopers en volgers, constateert adviesbureau HillenraadPartners. Tegelijk zijn innovaties vanuit de sector geen vanzelfsprekendheid meer in het post-PT tijdperk. De overheid trekt zich terug, de kennisinstellingen zoeken naar nieuwe financieringsbronnen. Ondernemers zullen dus meer moeten bijdragen of zelf op zoek moeten gaan naar ‘het nieuwe goud’. telen&trends 5 “De klassieke tuinbouw verdwijnt”, zegt Martien Penning, partner bij HillenraadPartners. “We zien grote veranderingen op allerlei gebieden: internationalisering, technologische doorbraken, nieuwe organisatiemodellen en de groeiende kracht en macht van de consument. De veranderingen komen steeds sneller op ons af. De helft van de tuinders blijft achter, vroeger was dat 15%. We zien steeds duidelijker een waterscheiding: enerzijds de ondernemers die lijken te hopen dat het wordt zoals vroeger, anderzijds de ondernemers die inzien dat we een nieuwe wereld tegemoet gaan.” Agility Gaan de veranderingen steeds sneller? Voorbeelden in overvloed. Concurrentie komt steeds vaker uit onverwachte hoek. Zo worden appartementen hotelkamers dankzij Airbnb. Amateurkoks worden restaurateurs dankzij thuisafgehaald.nl. We bestellen een taxi via de Uber-app. Dankzij het internet wordt toegang belangrijker dan bezit. Nieuwe technieken en concepten doen hun intrede, zoals zelfrijdende auto’s, drones, 3D printers, smart robots, big data, cloud computing, wearables en Internet of Things. Er lijkt steeds meer mogelijk en tegelijk worden de technieken simpeler en goedkoper. En dat is nog maar een greep uit de vele innovaties die ons bijna dagelijks via de media bereiken. De consument experimenteert er op los met superfoods, biogroenten en urban farming en eet steeds vaker vegetarisch, glutenvrij, gefermenteerd of no waste. De schakels tussen producent en consument worden steeds meer overbodig. Dankzij het internet worden ketens steeds korter. De trend van globaal naar lokaal zet door. Bedrijven moeten meeveranderen. Het vermogen in te spelen op veranderingen - improvisatiemanagement - moet worden verankerd in een wendbare strategie. Exponentiële organisaties nemen de rol over van traditionele ondernemingen. Ouderwetse starheid wordt afgezworen, alles draait tegenwoordig om agility (behendigheid). Oude zekerheden lijken één voor één te verdwijnen. Alles wordt vloeibaar, zo lijkt het. In de snel veranderende wereld is de horizon chaotisch in plaats van geordend. Misschien waait het over. Misschien is het morgen werkelijkheid. “Ouderwetse starheid wordt afgezworen, alles draait tegenwoordig om agility.” >> Visie


telen&trends
To see the actual publication please follow the link above