Page 26

Svensson telen&trends

26 telen&trends Svensson dragen daar een steentje aan bij. Maar wat is er nu zo uniek aan dit Deense bedrijf? Frands Jepsen heeft er een korte zin voor nodig: “We beheersen de hele waardeketen: veredeling, teelt, productie, marketing, verkoop, onderhandelingen.” R&D andere pijler De kracht van Knud Jepsen schuilt niet alleen in de marketing, maar ook in onderzoek en ontwikkeling (R&D). Het bedrijf is immers op zoek naar verbetering van de plant. Eén van de zaken die werd overwonnen was het effect van ethyleen op de bloemen. De kalanchoë bloemen verouderen daardoor sneller, vooral als ze ook nog eens in de supermarkt in de buurt staan van fruit. Rijpend fruit produceert veel ethyleen, ook wel verouderingsgroeistof genoemd, met alle gevolgen van dien. Frands Jepsen: “Na 15 jaar R&D hebben we nu een kalanchoë ontwikkeld die resistent is voor ethyleen, zodat de bloemen mooi in de schappen staan bij de supermarkt. We verkopen nu meer bloemen, winkelier en consument zijn tevreden.” Op de vraag wat nu na zo’n schitterend rapportcijfer nog rest, is het antwoord resoluut; meer focus op innovatie. “We zetten in op het verbeteren van de stekjes van de kalanchoë.” Daarnaast haalde Knud Jepsen met een R&D-project de media via een artikel in het dagblad Politiken: “We hebben samen met de Universiteit van Kopenhagen een techniek ontwikkeld waardoor onze planten compacter groeien. Door een compacter wortelstelsel gebruiken de planten minder water en nemen ze toch voldoende voedingsstoffen op om te groeien. Ook het gebruik van bepaalde chemicaliën (straw shortener) ter bevordering van de groei kunnen worden gereduceerd, dat vindt de consument fijn.” Met Blauwe-oceaan-strategie nieuwe markten aanboren De Deense werknemers van Knud Jepsen werken volgens de zogenoemde Blauweoceaan strategie (BOS). De juryvoorzitter Peter van Duijn (Van Duijn & Partners) van de Green Entrepreneur of the Year 2015 over deze aanpak: “De invoering van BOS voorkomt prijscompetitie.” De kern van de strategie bestaat erin nieuwe markten te creëren, de Blauwe Oceanen. Dit staat in tegenstelling tot het in een bestaande markt met anderen in concurrentie treden, de Rode-van bloed-Oceaan. Jepsen creëert marktruimte, in plaats van er met anderen om te vechten. Voorbeelden van bedrijven die volgens deze aanpak werken zijn Cirque du Soleil en Tesla. >>


Svensson telen&trends
To see the actual publication please follow the link above