46 telen&trends produceert, wat er in zit en wat het met hun lichaam doet. Biologisch biedt daar de mogelijkheden voor.” Van den Idsert erkent dat nog niet glashard is aangetoond dat biologisch gezonder is dan gangbaar. “Bio scoort beter ten aanzien van risicostoffen, zoals residuen van antibiotica en bestrijdingsmiddelen. Maar juist op positieve inhoudsstoffen scoort de ene keer bio hoger en de andere keer gangbaar. Door weidegang van koeien zie je bijvoorbeeld meer gezonde vetzuren terug in de melk. Het zit standaard in bio, maar je ziet het nu ook in gangbare weidemelk bij Lidl bijvoorbeeld. Uit een Duits onderzoek uit 2010 kwam naar voren dat consumenten die biologisch eten een stuk gezonder waren dan gangbare eters. Dat heeft ook met de leefstijl van die mensen te maken, of ze wel of niet roken, bewegen, et cetera. Maar kennelijk past biologisch in een gezonde leefstijl.” Kansen voor de glastuinbouw De glastuinbouw werkt al heel duurzaam, erkent Van den Idsert. Maar een bedreiging voor de biologische teelt? “Absoluut niet”, zegt hij. Wij moeten onze prestaties wel steeds blijven verbeteren. Wij willen in de volle breedte van het duurzaamheidspalet de beste totaalscore leveren. Dat is wat de consument van ons verwacht. Nu wordt ‘bio’ vooral gekocht vanwege smaak, dierenwelzijn en gezondheid. Light users vinden negatieve aspecten, zoals CO2-uitstoot, biodiversiteit en genetische manipulatie, niet zo belangrijk, maar verwachten wel dat wij het goed voor elkaar hebben.” Ondertussen blijft de consumptie en export van biologische producten groeien (zie kader), maar blijft de groei van het areaal daarbij achter. Dat heeft te maken met verschillende factoren: “Zoals de omschakeltijd van twee jaar om het EKO-keurmerk te mogen gebruiken en de verplichte teelt in de grond. Natuurlijke substraatteelt is niet toegestaan, met uitzondering van Scandinavië, en ik zie dat niet veranderen.” Er zijn in de biologische glastuinbouw al enkele grootschalige bedrijven in de productie en export actief, zoals BioVerbeek in Velden. Dat aantal zal verder groeien, verwacht Van den Idsert. “Bio is een serieuze optie om de prijsspiraal te doorbreken, maar ik wens je wel ketenpartners toe die dat ook willen. Je zult een of twee retailformules en een groothandel moeten vinden die daarin mee willen en zeggen: schakel maar om. Als je afnemer elke week voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten, dan wordt het moeilijk. Maar groeikansen zijn er zeker.” Bio groeit, ondanks crisis De consumentenwaarde van biologische producten groeide vorig jaar in Nederland naar 1 miljard euro, een groei van 14 procent. De Nederlandse export van biologische producten is inmiddels groter dan de consumptie, met een consumentenwaarde van 1,2 miljard euro. Voor het exporterende bedrijfsleven bedroeg de waarde 783 miljoen euro. Wereldwijd steeg de omzet van bio in de afgelopen 10 jaar met 170 procent naar 63 miljard dollar in 2011. Meer dan 90 procent van de omzet wordt gerealiseerd in de EU en de VS. De consumptie stijgt de afgelopen jaren in de VS, Duitsland, Frankrijk, Scandinavië, Oostenrijk en Zwitserland met gemiddeld 10 procent. Ook Nederland hoort bij de snelste groeiers: de omzet van biologische voeding stijgt al sinds 2007 jaarlijks meer dan 10 procent. >> “Wij willen in de volle breedte van het duurzaamheidspalet de beste totaalscore leveren.”
telen&trends
To see the actual publication please follow the link above