Page 15

telen&trends

Kassucces telen&trends 15 ex-kok, ex-restauranteigenaar en tegenwoordig merkenbouwer Joost van Veen. Hij stapte anderhalf jaar geleden aan boord van tomatenmultinational Agro Care, dat in de branche bekend staat als dé groeier. Smaakvol, duurzaam en veilig In 1997 begonnen de twee oprichters, Philip van Antwerpen en Kees van Veen, met 3,3 ha in het Zeeuwse Rilland. Zeventien jaar later worden er in Nederland (naast Rilland nu ook kassen in de Wieringermeer) en Tunesië onder 75 ha glas zes rassen tomaten geteeld en het groeit nog gestaag door. De ontwikkeling leverde hen in de afgelopen Hillenraad100 een forse sprong naar boven op. “Met zo’n grootte, dan alleen kun je efficiënt, innovatief en op een duurzame manier op grote schaal voor de Europese en Russische consument smaakvolle tomaten telen. Meer dan 80 procent is export. Dat duurzame doen we ook nog eens door zo min mogelijk gebruik te maken van fossiele brandstoffen,” zegt Van Veen, neef van medeoprichter Kees. “Nee, we leveren niet aan de verwerkende industrie. Al onze tomaten komen in wat voor recept dan ook op tafel bij de consument.” Gedurende het gesprek in en om de kas zal het woord smaakvol vele malen terugkomen. Ook Van Veen weet dat zijn Duitse concurrenten op de internationale markt hem de smaakloze ‘Wasserbombe’ uit de jaren negentig zullen inwrijven. “Slechte marketing om je zo te onderscheiden,” zegt Van Veen slechts. “We benadrukken dat we gaan voor smaak, niet één maar wel zes smaken, en voor voedselveiligheid. Onze producten worden door onze teeltmeester onder streng toezicht geteeld.” Consumentenmerk voor foodies Nog voordat Joost van Veen aan boord kwam, waren de oprichters van Agro Care al bezig met hun toekomst. Moeten we hiermee doorgaan, met nog meer hectares, of ons op een andere manier doorontwikkelen? Van Antwerpen en Van Veen besloten drie van hun rassen te gaan ‘laden’. “Dat moest op den duur een consumentenmerk gaan worden,” gaat Van Veen verder, als de eerste voorbijganger nieuwsgierig in de popupkas kijkt van een kleine 8 x 8 meter met daarin de tomaten en de afgeleide producten die “Dat duurzame doen we ook nog eens door zo min mogelijk gebruik te maken van fossiele brandstoffen.” daarvan door Agro Care worden gemaakt. “De laatste 2 tot 3 jaar hebben we de Sweet, Pure en Intense doorontwikkeld op smaak. Toen we anderhalf jaar geleden tevreden waren over de kwaliteit, en we die ook het gehele jaar door konden leveren, zijn we pas begonnen aan het merk.” De ervaring van kok/restauranthouder Van Veen kwam Agro Care goed van pas. Het is geen geheim om te vertellen dat marketing en de kunst van ‘het verhalen vertellen’ in de glastuinbouw maar matig is ontwikkeld. Onder eindgebruiker wordt vaak ‘de klok’ of een tussenhandelaar verstaan en niet de kokende en etende consument. En juist die wilde Agro Care met het nieuwe tomatenmerk rechtstreeks gaan benaderen. >>


telen&trends
To see the actual publication please follow the link above