“Smaak als carrier voor gezondheid” Gebruik smaak als ‘kruiwagentje’ om consumenten meer groente en fruit te laten eten. Maar hoe doe je dat? Niets is zo ongrijpbaar als smaak. Het is net als mooi of lelijk: arbitrair. Wageningen UR maakte de smaak ‘proefbaar’. Al 20 jaar ondersteunt de universiteit veredelaars bij hun zoektocht naar smaakvolle (glas)groente en fruit. “Wij zien smaak als carrier voor gezondheid.” 10 telen&trends De aardbei loopt als een rode draad door het gesprek. Even geen tomaat waarmee de zegetocht van het smaaklab ooit begon. Dr. Wouter Verkerke heeft geen aansporing nodig om te praten over het smaaklab, dat is gevestigd in het complex van Wageningen UR Glastuinbouw in Bleiswijk. Verkerke is de motor achter de uiterst succesvolle ondernemingen die voor bijna alle nationale en internationale veredelaars als Rijk Zwaan en De Ruiter Seeds (Monsanto) op academische wijze smaakonderzoek uitvoert. Op dit moment is hij voor veredelaars van aardbeien smaakonderzoeken aan het uitvoeren door verschillende soorten panels deze zomerkoning te laten proeven. Het leidt de komende jaren tot wat hij noemt: de Gereedschapkist Smaak voor de aardbei. Ooit begon het smaaklab om de smaakkwaliteit van de tomaat samen met veredelaars te verbeteren. De Gereedschapkist Smaak voor de tomaat wordt met grote regelmaat nog gebruikt voor de verdere ontwikkeling van nog smaakvollere en gezondere tomaten. “Voor veredelaars, zoals nu voor die van de aardbeien, zijn we een service provider. Als neutrale, onafhankelijke partij onderzoeken we smaak. In de buitenwereld, de consument, mag beslist niet het beeld ontstaan van ‘de slager
telen&trends
To see the actual publication please follow the link above