Page 14

telen&trends

14 telen&trends Griekspoor: “Door het in een beschut kasklimaat te telen, geeft dat ons de mogelijkheid de tulpen, wat we noemen in stadium ‘rauw 1’ of ‘rauw 2’, op transport naar onze klanten te zetten. Omdat we in bijna geheel Europa en Amerika leveren zijn de reistijden van dagen en soms weken best wel lang. Maar de consument merkt daar niets van. Onze tulpen staan er altijd fris bij.” Als hij dit vertelt staat hij weer bij de bosrobot, waar hij even daarvoor naar de messen heeft gekeken. Een werkneemster is bezig met het plaatsen van een rol elastiek om de bossen met 9 tulpen bij elkaar te binden. Hij wijst op een schema dat aangeeft dat deze gehele productie richting de Spar in Oostenrijk gaat. “Plannen en nog eens plannen, daar bestaat een groot deel van ons werk uit. Over een periode van zeg vier maanden moeten wij die tientallen miljoenen tulpen dag in dag uit aan onze klanten leveren.” Doe-het-zelf marketeer De gehele productie van Mopabloem gaat richting buitenland en wel naar vijf grote afnemers. Griekspoor: “We hebben in Nederland geen afnemers van onze bossen. Erg? Ach, het is niet anders. Die vijf kopers nemen overigens 100 miljoen tulpen bij mij af. Het betekent dat ik bij collega’s nog eens 50 miljoen extra tulpen inkoop om aan de vraag te kunnen voldoen.” In Europa zijn de afnemers onder andere Spar, Netto en Edeka en in Amerika Trader Joe’s (TJ). In de Rotterdamse haven zijn de containers gevuld met de tulpen van Mopabloem voor TJ graag gezien. In drie weken tijd worden deze verpakt in zogenoemde Procona’s (PROducent naar CONsument in Aqua), naar Amerika gevaren. “Waar ze frisser op hun locatie aankomen dan tulpen die zijn gebracht met een vliegtuig,” zegt Ed Griekspoor met trots. “De containers zijn geconditioneerd - zuurstofarme omgeving - en daar staan de Procona-emmers met een laagje water en een speciale deksel dan in.” Bij zo’n omvang zou worden verwacht dat Mopabloem een eigen marketing- en verkoopafdeling heeft. Niets is minder waar. “Samen met mijn vrouw Sandra doe ik dat allemaal,” vertelt Griekspoor na de rondgang terug in zijn kantoor. “We richten ons sec op het hogere segment van de retail. Daar willen we onderscheidend in zijn. In mei beginnen we al met gesprekken met onze afnemers over hoeveelheden en soorten verpakkingen voor 2016. We binden die klanten aan ons door niet inwisselbaar te zijn voor een ander. We verzorgen alles voor onze klanten: het aantal tulpen per bos, de kleurmix, gemixt in de emmer of in de bos, welke hoes, wel of geen opdruk of een barcode sticker met of zonder prijs en dagcode. Ik kijk goed hoe consumenten onze producten waarderen. Met die kennis kan ik mijn afnemers weer beter bedienen en bij mijn leveranciers (Vido Fleur en Van Bentem Bluefields, red.) nog betere bollen bestellen. Onze bollen voor 2016 komen in de zomer binnen. We analyseren ze grondig, en slaan ze tot we beginnen in december op in onze enorme koelcellen. Mijn trots is om voor die consument in geheel Europa een superfrisse bos in de vaas te krijgen en dat lukt. We willen de beste zijn. Elke zondag haal ik mooie tulpen uit de kas voor bij ons in huis. Het is een fantastische bloem.” >> “We richten ons sec op het hogere segment van de retail.”


telen&trends
To see the actual publication please follow the link above