Page 16

telen&trends

Een patatje met de schil er nog om van de rozeval aardappel, zalig. Het is smikkelen vooral met de speciale Zeeuwse oestermayonaise van topkok Yuri Verbeek erbij. Hamburgers met liefde bereid uit eerlijk vlees van de Blonde d’Aquitaine met een mooie schijf tomaat erop is een genot voor de smaakpapillen. Biologisch eten is nog nooit zo lekker en vooral hip geweest. Biologische supermarkten, biologische (en vaak vegetarische) restaurants en biologische urban espresso bars domineren meer en meer het straatbeeld van trendy straten en buurten. Als paddenstoelen schieten ze - soms als tijdelijke pop-up store - uit de grond. Biologisch eten en koffie en thee drinken in steden is hot en hip. Het is volgens sociologen en trendduiders iets typisch stedelijks. In de straten en wijken waar je deze restaurants vindt, wonen over het algemeen veel hoogopgeleiden met hogere inkomens. Het tegenovergestelde bestaat overigens ook. In 1995 introduceerde de Engelse overheid het fenomeen food desert: voedselwoestijn. In de armere steden en gebieden van Engeland en ook van Amerika zijn er ‘voedselwoestijnen’ waar geen betaalbaar en voedzaam voedsel, laat staan biologisch voedsel, in een straal van kilometers te kopen is. 16 telen&trends Voedsel met een gezicht Magazine telen&trends volgt al vanaf het eerste nummer alle ontwikkelingen rond eten. In dit nummer beschrijft de Zweedse tomatenteler Mats Olofsson zijn biosucces. Het is betrekkelijk simpel: consumenten willen weten waar hun eten vandaan komt en er mag niet mee gerotzooid zijn. In het eerste nummer van telen&trends zei de biologische supermarktondernemer Quirijn Bolle van Marqt dat ook al. “Geef eten een gezicht.” De biologische restaurants hebben daar naar geluisterd. Zij voelen goed aan wat de samenleving wil hebben: geen industrieel geproduceerd eten zonder gezicht en onduidelijke afkomst. “Vlees voor onze biologische hamburgers betrekken we van slagerij De Groene Weg in de Groene Passage, 140 gram per stuk.” Met pret in de ogen vertelt de kok van het vermaarde “Biologische hamburger met biopatatje is best lekker”


telen&trends
To see the actual publication please follow the link above