Page 7

telen&trends

telen&trends 7 Kas als Apotheek Wat waren de meest succesvolle innovaties van de afgelopen tien jaar? Bakker: “Op energiegebied Het Nieuwe Telen en alle systemen die daarbij horen, zoals semigesloten kassen en geconditioneerde buitenluchtventilatie. Diffuus glas is ook breed in de sector opgepikt. En aardwarmte natuurlijk, dat begint nu te landen in de sector. Daarnaast waren er ook legio kleinere innovaties. In de gewasgezondheidshoek schuiven we steeds meer op richting duurzame, weerbare systemen, waarbij we de intrinsieke weerbaarheid van planten verbeteren. We komen steeds meer los van chemische middelen. Dat vind ik hele belangrijke innovaties. Systeeminnovaties duren vaak lang, maar als ze eenmaal doorzetten vormen ze vaak een goede basis om op verder te bouwen. Veel innovaties in productiesystemen gaan trouwens over ‘onafhankelijk worden van’”, verduidelijkt Bakker. “Onafhankelijk van de grond, van fossiele brandstoffen, van chemische middelen, van arbeid...” De meeste Nederlandse telers hebben zich het afgelopen decennium gericht op productiviteitsverhoging, kostenbesparing en schaalvergroting. Maar daar lijkt de rek een beetje uit, erkent Bakker. Moet de Nederlandse tuinbouw meer innoveren richting toegevoegde waarde? “Ja, ook. Het gaat om product-, proces- én marktinnovaties. Een nieuwe lijn - na ‘Kas als Energiebron’ - is ‘Kas als Apotheek’, waarbij we planten met gezondheidsbevorderende stoffen, natuurlijke kleurstoffen of algen gaan telen. We zijn hierover in overleg met verschillende partijen, er lopen ook al projecten. Met het Kenniscentrum Plantenstoffen hebben we een grotere kennisvormende pps (publiek-privatesamenwerking, red.) geformeerd. Het is onderdeel van de biobased economy. Het gaat om speciale producten of componenten met een hoge marktwaarde.” Wereldspelers Volgens Martien Penning van adviesbureau HillenraadPartners moet de tuinbouw versneld innoveren, wil zij op termijn overleven. “Er zijn de afgelopen jaren gevestigde namen afgevallen, zoals de Van Rijn Group, een meer dan 150 jaar oud handelsbedrijf. Maar er komen ook razendsnel nieuwe namen bij, zoals telersvereniging Pura Natura, orchideeënteler Anco pure Vanda en rozenteler Van den Berg Roses met vestigingen in drie continenten, en duurzame paprikateler 4Evergreen. Na de veredelingsbedrijven en de technische “De helft van de tuinders blijft achter, vroeger was dat 15%.” toeleveranciers zien we ook steeds meer productiebedrijven de landsgrenzen oversteken. We richtten ons vorig jaar dan ook voor het eerst op de Hillenraad 500+, waarin we alle grote mondiale spelers met een omzet van meer dan 500 miljoen euro in de tuinbouw in kaart hebben gebracht. Dat lijkt voor veel Nederlandse ondernemingen nog heel ver weg. Toch zullen binnen tien jaar meerdere Nederlandse spelers toetreden tot deze ‘World League’ of zullen Nederlandse bedrijven worden overgenomen door mondiale spelers. Voorbeelden zijn Total Produce, Dutch Flower Group en UNIVEG. Ook hier geldt: eten of gegeten worden.” >> Visie


telen&trends
To see the actual publication please follow the link above