Page 12

Svensson telen&trends

12 telen&trends >> Meer marketing De ambitie van Bert en Steef van Ruijven ligt niet alleen op het vlak van het verder verduurzamen van de teelt. Het is ook een uitdaging om de chrysant op een voetstuk te krijgen. Op dit moment is het toch meer een ‘halffabricaat’, dat met name in Nederland wordt gebruikt om bossen bloemen mee samen te stellen. “Door één of andere reden houdt de Nederlandse bloemenman niet echt van de chrysant. Het imago is dat van een oubollige bloem. Gelukkig zien we de laatste jaren positieve veranderingen”, zegt Bert van Ruijven met stelligheid. “Door goed samen te werken met onze veredelaars hebben we inmiddels prijswinnende chrysanten, zoals de Anastasia Star Pink op de markt gebracht. Zo maken we ook nieuwe markten. Al deze inspanningen leverden ons ook een nominatie op voor de Tuinbouw Ondernemersprijs 2015, helaas werden we het niet.” Om de zichtbaarheid van de chrysant in binnen- en buitenland verder te vergroten werd Arcadia eerder dit jaar lid van de marketing- en verkooporganisatie Decorum Company. Bij deze organisatie zijn inmiddels tegen de zeventig toonaangevende planten- en bloemenkwekers uit Nederland aangesloten. Het lidmaatschap betekent dat het assortiment pluischrysanten dat Arcadia teelt digitaal beschikbaar is in de welbekende Decorum hoes. “Het doel is door samenwerking de ‘Holland Branding’ te versterken. Zo kunnen markten in het oosten van Europa voor de Nederlandse chrysant worden vergroot.” Maar ook wil Arcadia een plaats in het schap veroveren. “Wij zullen daarom de komende jaren onze marketing verder intensiveren”, aldus Bert. “We zullen ons meer direct gaan richten op de retailketens en groothandels. Met ons nieuwe oogstverwerkingssysteem kunnen we straks mooie bossen samenstellen die nog beter gesorteerd zijn. Dat vindt de consument fijn.” Vanwege het innovatie karakter van de nieuwe kas kreeg Arcadia financiering vanuit het DIT initiatief. DIT staat voor Duurzame Innovaties Tuinbouw; het is een fonds van leden vóór leden van Rabobank Westland, waarvoor 10 miljoen euro is gereserveerd. Door ondersteuning van dit soort projecten wil Rabobank de slagkracht van de Westlandse glastuinbouw vergroten en voorkomen dat bewezen innovatieve plannen om financiële redenen in de la blijven liggen. Ook vanuit de Landelijke commissie chrysanten ontving Arcadia een bijdrage. “Het doel is door samenwerking de ‘Holland Branding’ te versterken.” Rabo steunt vanuit DIT nieuwbouw Arcadia


Svensson telen&trends
To see the actual publication please follow the link above