Page 16

Svensson telen&trends

>> Extractenbibliotheek: schatkamer voor de industrie 16 telen&trends Superfoods Ziet Mur kansen voor medicijnen uit de kas? “Dat wordt al volop gedaan. Kijk maar naar taxol, digitalis, noem het maar op. Er loopt nu bij ons een project met THC-vrije Cannabis, tegen verschillende ziekten. De waardevolle stof die door hennep wordt geproduceerd, is absoluut niet verslavend. Wij komen hier voor het eind van het jaar mee naar buiten. Ik zie hier absoluut mogelijkheden in.” Wat het ‘upgraden’ van groenten met gezondheidsbevorderende stoffen betreft, is Mur terughoudend. “De consument is geïnteresseerd in superfoods, dat klopt. Dat heeft wel als nadeel dat sommige producten gehyped worden. Zo heeft de aardappel- en de broodsector behoorlijk last van de Voedselzandloper, het boek dat propageert minder ‘snelle’ koolhydraten en tarwegluten te eten. De aardappelsector heeft erop ingespeeld met rassen met een lagere GI (glycemische index, red.), de broodsector is met speltbrood gekomen. Op zich goede ontwikkelingen. Het probleem is: vitamines kennen we allemaal wel. Maar om te bewijzen dat een bepaalde stof werkzaam is tegen een bepaalde ziekte of een bijdrage levert aan de gezondheid, zijn hele dure studies vereist. Daardoor komt deze lijn moeilijker van de grond.” Golden bullit Mur ziet meer heil in het labelen van groenten, om te laten zien welke waardevolle stoffen er in zitten. “Op die manier zou je Nederlandse groenten internationaal moeten positioneren: duurzaam geteeld en met een optimale samenstelling van inhoudsstoffen. Maar zorg wel dat je geloofwaardig blijft. Ga niet roepen: ‘Alles is gezond’. Daar is de consument niet gevoelig voor en vlucht naar fastfood. De realiteit is: er is geen ‘golden bullit’: als je dit of dat eet dan blijf je gezond. We hebben gewoon een variëteit aan inhoudsstoffen nodig. En als je altijd gezond eet en goed leeft, dan kun je nog steeds pech hebben. Je kunt wel zeggen: er zit gegarandeerd zoveel procent of milligram van deze stof in dit product. Maar het blijft een moeilijk marketingverhaal. Bewijslast is nodig. Er geldt strenge wet- en regelgeving bij voeding, gewasbescherming, farma en minder bij cosmetica. Dat staat innovatie in de weg. In de farma is de regelgeving zo complex geworden, dat het bijna niet meer te doen is De Extractenbibliotheek van het Kenniscentrum Plantenstoffen bestaat uit 2.240 ruwe extracten van plantaardige materialen (bladeren, stengels, wortels, knollen, bollen, enz.) van ongeveer 1.300 verschillende plantensoorten, afkomstig uit verschillende geslachten. Die zijn te zuiveren naar eenzelfde aantal opgeschoonde extracten. Vanaf eind 2015, als de bibliotheek klaar is, kunnen geïnteresseerde afnemers met hun eigen screeningsmethode de extracten nazoeken op bruikbare stoffen. Aanvullend brengt een database gebruikte planten en erin aanwezige inhoudsstoffen in beeld. Bij een ‘treffer’, ofwel een gewenste werkzame stof, ondersteunt de Extractenbibliotheek om vraag en aanbod bijeen te brengen, met bijbehorende (contract)afspraken. Doel van de bibliotheek is Nederlandse tuinders als volwaardige leverancier te koppelen aan producenten van farmaceutica, agrochemie, kleur-, geur- en smaakstoffen, cosmetica, voeding(supplementen) en veevoeder(additieven). “Als patiënten zeggen ergens baat bij te hebben, kan dat positieve feedback opleveren.”


Svensson telen&trends
To see the actual publication please follow the link above