Uitgelicht telen&trends 17 om nieuwe producten op de markt te brengen. Ik zie veel meer kansen in het betrekken van patiëntenverenigingen. Die krijgen nu een hele belangrijke rol in de ontwikkeling van nieuwe geneesmiddelen. Dat kan ook met voeding. Door samen te werken met een patiëntenvereniging kun je evidence based practices ontwikkelen, zonder dat je precies weet welke stof of stoffen verantwoordelijk zijn voor een bepaald effect. Als patiënten zeggen ergens baat bij te hebben, kan dat positieve feedback opleveren.” Personalised foods Dewi Hartkamp van SIGN deelt de mening van Mur: “Ga nou niet bewijzen welke stoffen precies in je product zitten, maar zeg: mijn product is goed voor - bijvoorbeeld - de leverfunctie. Dan overschrijd je geen wettelijke grenzen. Ik zie ook veel mogelijkheden in personalised foods: voeding die goed voor jou is. Daar kun je online op inspelen met flexibele abonnementen. Als je nu bij een webshop verse producten bestelt, krijg je vaak een standaardpakket. Bij personalised foods vraag je eerst aan de klant: wat is je levensstijl, hoe is je gezondheid en hoeveel tijd wil je gebruiken om een maaltijd te bereiden? Stel dat iemand een chronische ziekte heeft. In samenwerking met fytotherapeuten en patiëntenverenigingen kunnen we nagaan welke producten welke klachten kunnen verlichten. Dan kun je daar de klant in adviseren en er met je abonnement actief op inspelen. In de afgelopen twee jaar hebben we samen met Hobleko speciale software ontwikkeld voor flexibele abonnementen. Die kunnen we nu inzetten voor personalised foods. Patiënten, maar ook zwangere vrouwen bijvoorbeeld, zullen hier het eerst gebruik van willen maken, verwachten wij. De marketinguitdaging is: hoe krijgen we voldoende volume? De één bestelt graag op recept, de ander meer op smaakvoorkeur of een dieet. Abonnementen zijn een route voor personalised foods, maar het zou ook in een winkel kunnen worden toegepast.” Meerwaardecreatie Volgens Wouter Verkerke, senior onderzoeker van Wageningen UR, moet de sector proberen meer waarde aan haar producten toe te voegen. “Kas als Energiebron gaat over Meer met Minder. Daar is de tuinbouw traditioneel goed in. Kas als Apotheek gaat over meerwaardecreatie. Wij willen de groene vingers van telers en de ervaring en kennis van universiteiten gebruiken om nieuwe verdienmodellen te ontwikkelen. Dat doen we overigens samen met het Kenniscentrum Plantenstoffen. Zij kijken breder in de markt en bouwen ketens, wij werken meer op de details en doen ook onderzoek.” Het programma Kas als Apotheek werd eind 2013 opgestart. Eerst werd het huiswerk gemaakt, zegt Verkerke, wat in 2014 resulteerde in een toekomstbeeld (zie visual). >>
Svensson telen&trends
To see the actual publication please follow the link above