Page 20

Svensson telen&trends

De moestuin is hot & happening De moestuin is hip. Niet alleen bij de particulier, maar ook in de horeca. Zelf geteelde kruiden, groente en fruit komen niet alleen uit de volkstuin, maar ook van de akker of uit de kas van het restaurant. Een hobbykok of professionele chef-kok kookt niet alleen goed en lekker met dichtbij producten, maar staat als een volleerde teler met zijn kaplaarzen in de sompige klei. De moes- of volkstuin is eigenlijk de ultieme uitwerking van local-for-local: Dutch Cuisine op zijn sterkst. Planken vol met kookboeken. Bij de Rotterdamse boekhandel Donner kijken ze niet op een paar meer of minder. Wat opvalt, is de hoeveelheid kookboeken over eten uit de eigen moes- of volkstuin. De verkoper heeft er een simpele verklaring: “De moestuin is hot.” Blader door het net verschenen ‘Eten uit de volkstuin’ van Marleen van Es. Zij begon met een blog (Etenuitdevolkstuin.nl) waarin ze verslag doet van haar ‘groene vinger activiteiten’ in haar volkstuin. Haar hobby leverde zoveel groenten op - een zakje van 100 gram slabonen, uiteraard gekocht bij de bekende Dordtse zadenhandel Vreeken’s Zaden - levert al 20 telen&trends rap 10 tot 12 kg boontjes op - dat ze besloot er een kookboek aan te wijden. Het hebben van zo’n tuin is de laatste jaren explosief gegroeid. Voorheen leeglopende volkstuincomplexen kampen nu weer met wachtlijsten van tot wel zeven jaar. Wat ook opvalt, is dat zadenhandels als Vreeken’s Zaden meer groente- dan bloemzaden verkopen. Bij de zadenhandel zien ze dat groenten als daslook, haverwortel, veldkers en akkerkool het goed doen. Al die vergeten groenten komen veel in volkstuinen voor. Een belangrijker factor voor de populariteit van de moestuin is dat mensen zich steeds bewuster worden van wat ze eten.


Svensson telen&trends
To see the actual publication please follow the link above