Page 33

Svensson telen&trends

Uitgelicht Onderzoek: mannen op Kreta gezonder door lycopeen telen&trends 33 plaatsje Meijel teelt hij deze trostomaat, die door Rijk Zwaan is ontwikkeld. “Het lycopeengehalte en de brix-waarde zijn hoger dan bij gangbare rassen. We hebben die tomaat dan ook niet voor niets Tom4life genoemd”, vertelt Van Bree. In één van de vorige nummers van telen&trends vertelde Marcel Barten, Managing Director van Rijk Zwaan Nederland, dat één van zijn onderzoeksgroepen (Biochemie) is gespecialiseerd in het bepalen van inhoudsstoffen van planten. “Hierbij gaat het bijvoorbeeld om smaakstoffen, vitaminen en mineralen, maar ook om gezondheidsbevorderende stoffen.” Kwaliteitsproduct Peter en Margret van Bree namen dus bewust de stap om dit ‘moeilijke’ tomatenras - bewerkelijker en minder productief - te gaan verbouwen. Hij wil zich onderscheiden ten opzichte van die ‘massafabrieken van tientallen hectaren tomatenteelt’. “Je moet telen waar de consument om vraagt. Ze verdienen het. Met Tom4life spelen we in op de behoefte aan eerlijke kwaliteitsproducten en onderscheiden we ons ook bij de steeds bewustere consument met een extra gezonde en smaakvollere tomaat. Maar het is een echte uitdaging om als betrekkelijk kleine teler bij die consument te komen. De retailer zal ons moeten inkopen, anders komen we nooit in het schap bij de supermarkt.” Lange adem Hoe zet je dan een gezondere tomaat in de markt? Van Bree is daar heel duidelijk in, het hebben van een lange adem. “De wensen van de consument zijn best wel grillig, maar door constant te hameren op smaak en gezondheid gaat die daarvoor kiezen. We bouwen een vertrouwensband met ze op en dan zijn ze best bereid om die paar eurocenten meer te betalen. Uiteindelijk moeten ze naar Tom4life gaan vragen. Je hebt om zo’n product op het bord bij de consument te krijgen wel de hele keten nodig. Door onderscheidend te telen en de producten onder de naam Tom4life aan te bieden, kan het product beter in de hele keten worden gevolgd, waardoor de kwaliteit beter gewaarborgd is. De aanhoudende vraag uit binnen- en buitenland geeft ons vertrouwen voor de toekomst. In Duitsland is de vraag goed, omdat de consument daar al veel bewuster bezig is met het gezondheidsaspect van mijn tomaat.” Mannen in Zutphen leven gemiddeld zes jaar korter dan hun leeftijdgenoten op het Griekse eiland Kreta. Dat blijkt uit de Zeven Landen Studie onder mannen van middelbare leeftijd van Kreta en Zutphen, die in 1960 voor de eerste keer werden onderzocht en daarna vijftig jaar gevolgd. Een mogelijke oorzaak zit hem in de voeding, vooral rond 1960, toen de studie is begonnen. Vergeleken met het traditionele Kretenzer voedingspatroon werd de voeding in Zutphen in 1960 namelijk gekenmerkt door een lage consumptie van fruit, groente en peulvruchten en een hoge inname van geharde (ongezonde) margarines, vlees en zuivelproducten. In termen van voedingsstoffen was de inname van transen verzadigde vetzuren hoog en die van antioxidanten zoals bètacaroteen, lycopeen en vitamine E laag.


Svensson telen&trends
To see the actual publication please follow the link above